Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Structural load alleviation using distributed delay shaper: Application to flexible aircraft

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F19%3A00331829" target="_blank" >RIV/68407700:21230/19:00331829 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.conengprac.2019.05.005" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.conengprac.2019.05.005</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.conengprac.2019.05.005" target="_blank" >10.1016/j.conengprac.2019.05.005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Structural load alleviation using distributed delay shaper: Application to flexible aircraft

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lightweight flexible aircraft suffers from unwanted oscillatory vibrations during aircraft manoeuvres. A recently developed distributed-delay signal (DZV) shaper is therefore proposed to be applied as a feedforward controller to alleviate the manoeuvre loads, as an alternative to traditional structural filters used routinely in this context. Structural filters are essentially linear low-pass filters with bandwidth below the significant flexible modes, applied to control signals generated either by the pilot’s direct input or by the flight control system. It has been showed that if instead a properly tuned signal shaper is used, better performance can be achieved: first, the target modes are significantly attenuated while the responsiveness of the aircraft is less compromised and secondly, the oscillatory nature of the vibrations are reduced. The high fidelity simulation results on a full scaled dynamic model of a highly flexible blended wing–body (BWB) aircraft show that in comparison to traditional structural filters, signal shapers significantly reduce the wing root loading (forces and moments) which provides potential structural benefits.

  • Název v anglickém jazyce

    Structural load alleviation using distributed delay shaper: Application to flexible aircraft

  • Popis výsledku anglicky

    Lightweight flexible aircraft suffers from unwanted oscillatory vibrations during aircraft manoeuvres. A recently developed distributed-delay signal (DZV) shaper is therefore proposed to be applied as a feedforward controller to alleviate the manoeuvre loads, as an alternative to traditional structural filters used routinely in this context. Structural filters are essentially linear low-pass filters with bandwidth below the significant flexible modes, applied to control signals generated either by the pilot’s direct input or by the flight control system. It has been showed that if instead a properly tuned signal shaper is used, better performance can be achieved: first, the target modes are significantly attenuated while the responsiveness of the aircraft is less compromised and secondly, the oscillatory nature of the vibrations are reduced. The high fidelity simulation results on a full scaled dynamic model of a highly flexible blended wing–body (BWB) aircraft show that in comparison to traditional structural filters, signal shapers significantly reduce the wing root loading (forces and moments) which provides potential structural benefits.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-16772S" target="_blank" >GA19-16772S: Aerodynamická tělesa s aktivně řízeným tvarováním</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Control Engineering Practice

  • ISSN

    0967-0661

  • e-ISSN

    1873-6939

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    89

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    130-142

  • Kód UT WoS článku

    000477785800011

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85066394640