Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Comparison of Flight-Planning Algorithms in View of Certification Requirements

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F19%3A00333188" target="_blank" >RIV/68407700:21230/19:00333188 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://2019.dasconline.org/" target="_blank" >https://2019.dasconline.org/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Comparison of Flight-Planning Algorithms in View of Certification Requirements

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this paper, a comparison of flight path planning algorithms is presented to solve three-dimensional planning problem for a typical flight path scenario for UAV indoor and outdoor applications with oversight into general aviation and paid transport. The algorithms consider the performance of the navigation sensors and expected departure and arrival procedures which use the existing navigation means (VOR, NDB, ILS, GPS). The cruise situation is simplified to GPS navigation and obstacle avoidance. We choose to analyze the selected algorithms from the point of view of the certification issues according to the existing HW and SW requirements on determinism and time consumption. The analysis is made from the point of view of DO-178 standard. We describe the Artificial Intelligence phenomena and discuss the determinism of the currently used algorithms for flight-path panning. Within our work we focus on and summarize advantages and disadvantages of Breadth First Search, A*, Iterative Deepening A*, Theta*, and RRT* algorithms. Their reasoning process and path selection methodology with perspective of aerospace requirements are evaluated. Our main focus will be on the randomization element and uncertainty of these algorithms. We will also describe selected evaluation parameters required by FAA and EASA Technical Standard Order (TSO) documents on electronic systems and what are the conflicts between these requirements and the natural principle of the existing path-planning algorithms.

  • Název v anglickém jazyce

    Comparison of Flight-Planning Algorithms in View of Certification Requirements

  • Popis výsledku anglicky

    In this paper, a comparison of flight path planning algorithms is presented to solve three-dimensional planning problem for a typical flight path scenario for UAV indoor and outdoor applications with oversight into general aviation and paid transport. The algorithms consider the performance of the navigation sensors and expected departure and arrival procedures which use the existing navigation means (VOR, NDB, ILS, GPS). The cruise situation is simplified to GPS navigation and obstacle avoidance. We choose to analyze the selected algorithms from the point of view of the certification issues according to the existing HW and SW requirements on determinism and time consumption. The analysis is made from the point of view of DO-178 standard. We describe the Artificial Intelligence phenomena and discuss the determinism of the currently used algorithms for flight-path panning. Within our work we focus on and summarize advantages and disadvantages of Breadth First Search, A*, Iterative Deepening A*, Theta*, and RRT* algorithms. Their reasoning process and path selection methodology with perspective of aerospace requirements are evaluated. Our main focus will be on the randomization element and uncertainty of these algorithms. We will also describe selected evaluation parameters required by FAA and EASA Technical Standard Order (TSO) documents on electronic systems and what are the conflicts between these requirements and the natural principle of the existing path-planning algorithms.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20204 - Robotics and automatic control

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LTACH17013" target="_blank" >LTACH17013: Klíčové technologie pro zpracování a vizualizaci dat z Time-Of-Flight senzoru</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    IEEE/AIAA 38th Digital Avionics Systems Conference (DASC)

  • ISBN

    978-1-7281-0649-6

  • ISSN

  • e-ISSN

    2155-7209

  • Počet stran výsledku

    1274

  • Strana od-do

    1-1274

  • Název nakladatele

    IEEE

  • Místo vydání

    Irvine, CA

  • Místo konání akce

    San Diego, Californie

  • Datum konání akce

    8. 9. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku