Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Driving Envelope: On Vehicle Stability Through Tire Capacities

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F22%3A00359441" target="_blank" >RIV/68407700:21230/22:00359441 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1109/IV51971.2022.9827423" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/IV51971.2022.9827423</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/IV51971.2022.9827423" target="_blank" >10.1109/IV51971.2022.9827423</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Driving Envelope: On Vehicle Stability Through Tire Capacities

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Integrated automated safety systems in vehicles significantly reduced the number of car crashes. They help the driver in critical maneuvers when tires lose their grip on the driving surface. For instance, the technology of the anti-lock braking system and its augmentations (electronic stability control and traction control system) has already saved thousands of lives. Nevertheless, we still see room for improvement. This work defines boundaries in the vehicle state-space, excluding unstable vehicle maneuvers. Such boundaries form a so-called driving envelope. The resulting set includes all states where the vehicle’s wheels are not locked, overspun, or skidding. For the definition of the driving envelope, we use the Pacejka tire model and nonlinear single-track model. This paper shows how each tire dynamic property results in vehicle dynamics. Also, it discusses the application of nonlinear and linearized driving envelope boundaries on a single-track model. Then it shows that the linearized driving envelope constraints form a close to control invariant set over the vehicle state-space. Thus, the driving envelope is almost a feasible set, and it could be used in the model predictive control approaches with soft constraints. Protecting the driving envelope, one can preserve each wheel from locking, wheelspin, and skidding.

  • Název v anglickém jazyce

    Driving Envelope: On Vehicle Stability Through Tire Capacities

  • Popis výsledku anglicky

    Integrated automated safety systems in vehicles significantly reduced the number of car crashes. They help the driver in critical maneuvers when tires lose their grip on the driving surface. For instance, the technology of the anti-lock braking system and its augmentations (electronic stability control and traction control system) has already saved thousands of lives. Nevertheless, we still see room for improvement. This work defines boundaries in the vehicle state-space, excluding unstable vehicle maneuvers. Such boundaries form a so-called driving envelope. The resulting set includes all states where the vehicle’s wheels are not locked, overspun, or skidding. For the definition of the driving envelope, we use the Pacejka tire model and nonlinear single-track model. This paper shows how each tire dynamic property results in vehicle dynamics. Also, it discusses the application of nonlinear and linearized driving envelope boundaries on a single-track model. Then it shows that the linearized driving envelope constraints form a close to control invariant set over the vehicle state-space. Thus, the driving envelope is almost a feasible set, and it could be used in the model predictive control approaches with soft constraints. Protecting the driving envelope, one can preserve each wheel from locking, wheelspin, and skidding.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/8X20037" target="_blank" >8X20037: Návrh nelineárních řídících systémů s plnou kontrolou nad dynamikou vozu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of 2022 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)

  • ISBN

    978-1-6654-8821-1

  • ISSN

  • e-ISSN

    1931-0587

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1188-1193

  • Název nakladatele

    IEEE

  • Místo vydání

    Piscataway

  • Místo konání akce

    Aachen

  • Datum konání akce

    4. 6. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000854106700167