Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vehicle and Wheels Stability Defined Using Driving Envelope Protection Algorithm

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F24%3A00376385" target="_blank" >RIV/68407700:21230/24:00376385 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1109/TITS.2024.3362064" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/TITS.2024.3362064</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/TITS.2024.3362064" target="_blank" >10.1109/TITS.2024.3362064</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Vehicle and Wheels Stability Defined Using Driving Envelope Protection Algorithm

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper introduces Model Predictive Control for Driving Envelope Protection (MPC for DEP), a novel strategy aimed at enhancing vehicle stability derived from wheel limits, like locking, wheelspin, and skidding. Inspired by aerospace practices, MPC for DEP first defines stable maneuver boundaries based on vehicle controllability, ensuring the driver can control the vehicle’s dynamics being inside the driving envelope. Utilizing model predictive control, this approach keeps the vehicle within predefined combined wheel slip limits, suitable for various vehicle configurations. This formulation is independent of friction properties. The paper presents a comprehensive control framework that integrates braking, acceleration, and steering actions while mirroring the driver’s commands and confines to the driving envelope. Extensive experiments conducted using IPG CarMaker validate the controller’s performance in scenarios such as sine with dwell, slippery surface acceleration, and braking while cornering with and without friction split pad. Results showcase the controller’s robustness across diverse driving conditions, promising improved vehicle stability and safety. This work simplifies control architectures and sets the stage for safer and more stable vehicles.

  • Název v anglickém jazyce

    Vehicle and Wheels Stability Defined Using Driving Envelope Protection Algorithm

  • Popis výsledku anglicky

    This paper introduces Model Predictive Control for Driving Envelope Protection (MPC for DEP), a novel strategy aimed at enhancing vehicle stability derived from wheel limits, like locking, wheelspin, and skidding. Inspired by aerospace practices, MPC for DEP first defines stable maneuver boundaries based on vehicle controllability, ensuring the driver can control the vehicle’s dynamics being inside the driving envelope. Utilizing model predictive control, this approach keeps the vehicle within predefined combined wheel slip limits, suitable for various vehicle configurations. This formulation is independent of friction properties. The paper presents a comprehensive control framework that integrates braking, acceleration, and steering actions while mirroring the driver’s commands and confines to the driving envelope. Extensive experiments conducted using IPG CarMaker validate the controller’s performance in scenarios such as sine with dwell, slippery surface acceleration, and braking while cornering with and without friction split pad. Results showcase the controller’s robustness across diverse driving conditions, promising improved vehicle stability and safety. This work simplifies control architectures and sets the stage for safer and more stable vehicles.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/8X20037" target="_blank" >8X20037: Návrh nelineárních řídících systémů s plnou kontrolou nad dynamikou vozu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems

  • ISSN

    1524-9050

  • e-ISSN

    1558-0016

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    11304-11316

  • Kód UT WoS článku

    001340216400062

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85186065405