Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vehicle longitudinal dynamics control based on LQ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F19%3A00332652" target="_blank" >RIV/68407700:21230/19:00332652 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/PC.2019.8815044" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1109/PC.2019.8815044</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/PC.2019.8815044" target="_blank" >10.1109/PC.2019.8815044</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Vehicle longitudinal dynamics control based on LQ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Trend of autonomous vehicles and e-mobility is in favor of an advanced control system development and deployment. Vehicle dynamics level control systems providing safety limits and high performance response, especially during high dynamics maneuvers, are necessary. This work provides solution for vehicle longitudinal dynamics (vehicle acceleration) considering physical limits given by road, tire and vehicle dynamics respectively. The goal is to maximize vehicle longitudinal acceleration by controlling each wheel longitudinal slip ratio. Considered mathematical model is non-linear single track model incorporating non-linear Pacejka magic formula as a tire model. Design model for control system is derived as a linearized state-space model at constant acceleration operation point. Therefore, the common linearization approach, at system equilibrium, is not possible and the linearization along system trajectory is used. Such solution results in involvement of LPV techniques, as vehicle velocity is state variable. Finally, the LQ optimal control framework is employed to deliver control algorithms providing constant vehicle acceleration trajectory tracing. This is accomplished by longitudinal slip ratio control for each wheel.

  • Název v anglickém jazyce

    Vehicle longitudinal dynamics control based on LQ

  • Popis výsledku anglicky

    Trend of autonomous vehicles and e-mobility is in favor of an advanced control system development and deployment. Vehicle dynamics level control systems providing safety limits and high performance response, especially during high dynamics maneuvers, are necessary. This work provides solution for vehicle longitudinal dynamics (vehicle acceleration) considering physical limits given by road, tire and vehicle dynamics respectively. The goal is to maximize vehicle longitudinal acceleration by controlling each wheel longitudinal slip ratio. Considered mathematical model is non-linear single track model incorporating non-linear Pacejka magic formula as a tire model. Design model for control system is derived as a linearized state-space model at constant acceleration operation point. Therefore, the common linearization approach, at system equilibrium, is not possible and the linearization along system trajectory is used. Such solution results in involvement of LPV techniques, as vehicle velocity is state variable. Finally, the LQ optimal control framework is employed to deliver control algorithms providing constant vehicle acceleration trajectory tracing. This is accomplished by longitudinal slip ratio control for each wheel.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-18424S" target="_blank" >GA19-18424S: Distribuované řízení formací vozidel a síťových systémů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 22nd International Conference on Process Control

  • ISBN

    978-1-7281-3758-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    179-184

  • Název nakladatele

    IEEE

  • Místo vydání

    Piscataway, NJ

  • Místo konání akce

    Štrbské Pleso

  • Datum konání akce

    11. 6. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000539039300032