Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Risk-Aware Emergency Landing Planning for Gliding Aircraft Model in Urban Environments

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F23%3A00372259" target="_blank" >RIV/68407700:21230/23:00372259 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1109/IROS55552.2023.10341622" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/IROS55552.2023.10341622</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/IROS55552.2023.10341622" target="_blank" >10.1109/IROS55552.2023.10341622</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Risk-Aware Emergency Landing Planning for Gliding Aircraft Model in Urban Environments

  • Popis výsledku v původním jazyce

    An in-flight loss of thrust poses a risk to the aircraft, its passengers, and people on the ground. When a loss of thrust happens, the (auto)pilot is forced to perform an emergency landing, possibly toward one of the reachable airports. If none of the airports is reachable, the aircraft is forced to land at another location, which can be risky in urban environments. In this work, we present a generalization of the previous work on planning safe emergency landing in the case of in-flight loss of thrust such that the risk induced by the loss of thrust can be assessed if none of the airports are reachable. The proposed method relies on planning space discretization and efficient risk propagation through the risk map. The approach can find the least risky landing site and corresponding forced landing trajectory for any configuration in the planning space. The method has been empirically evaluated in a realistic urban scenario. The results support its suitability for risk-aware planning of an emergency landing in the case of in-flight loss of thrust.

  • Název v anglickém jazyce

    Risk-Aware Emergency Landing Planning for Gliding Aircraft Model in Urban Environments

  • Popis výsledku anglicky

    An in-flight loss of thrust poses a risk to the aircraft, its passengers, and people on the ground. When a loss of thrust happens, the (auto)pilot is forced to perform an emergency landing, possibly toward one of the reachable airports. If none of the airports is reachable, the aircraft is forced to land at another location, which can be risky in urban environments. In this work, we present a generalization of the previous work on planning safe emergency landing in the case of in-flight loss of thrust such that the risk induced by the loss of thrust can be assessed if none of the airports are reachable. The proposed method relies on planning space discretization and efficient risk propagation through the risk map. The approach can find the least risky landing site and corresponding forced landing trajectory for any configuration in the planning space. The method has been empirically evaluated in a realistic urban scenario. The results support its suitability for risk-aware planning of an emergency landing in the case of in-flight loss of thrust.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    2023 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS)

  • ISBN

    978-1-6654-9191-4

  • ISSN

    2153-0858

  • e-ISSN

    2153-0866

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    4820-4826

  • Název nakladatele

    IEEE

  • Místo vydání

    Piscataway

  • Místo konání akce

    Detroit, MA

  • Datum konání akce

    1. 10. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001133658803099