Financování MHD z veřejných zdrojů v Evropské unii a jinde - současná východiska, možné alternativy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F10%3A00177408" target="_blank" >RIV/68407700:21260/10:00177408 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Financování MHD z veřejných zdrojů v Evropské unii a jinde - současná východiska, možné alternativy
Popis výsledku v původním jazyce
Tradičním modelem financování MHD je stav, kdy cestující přispívá na celkové provozní náklady MHD pouze jistou částí. Tato část je zpravidla méně než 50 % celkových vynaložených nákladů na danou jízdu. Zbylou větší část nákladů doplatí za cestujícího město z veřejných financí. Ve velkých městech dosahují tyto každoroční dotace na fungování MHD závratných částek. Např. město Praha vynaložilo jen za poslední 3 roky na MHD přes 40 mld. Kč. Tento model financování je víceméně tradiční na území celé Evropskéunie. Příspěvek nastiňuje určitou hrozbu udržitelného rozvoje MHD v Praze, ukazuje na názorných příkladech alternativní principy financování v rámci EU a zamýšlí se nad faktem, zda by se Praha nemohla některým alternativním principem nechat inspirovat.
Název v anglickém jazyce
Financing of Urban Mass Transport from Public Resources in the European Union and Elsewhere - Current Basis, Possible Options
Popis výsledku anglicky
The traditional model of financing urban mass transport means that passengers only contribute to overall operating costs partly. This contribution is, as a rule, less than 50 % of overall costs of a given ride. The remaining larger part of the costs is paid by a municipality from public finance. In big cities, such annual subsidies for urban mass transport account for exorbitant amounts. For example, Prague spent over 40 billion CZK on urban mass transport in past 3 years. This financing model is more or less traditional across the European Union. The present paper points to a certain threat to the sustainable development of urban mass transport in Prague, explains alternative financing principles within the EU through illustrative examples and asks whether Prague might get inspired by any of such alternative principles.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference MMK 2010
ISBN
978-80-86703-41-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Název nakladatele
Magnanimitas
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Hradec Králové
Datum konání akce
6. 12. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—