Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F11%3A00184037" target="_blank" >RIV/68407700:21260/11:00184037 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 2011 je tradičním modelem financování stav, kdy cestující přispívá na celkové náklady MHD pouze jistou částí. Tato část je zpravidla méněnež 50 % celkových vynaložených nákladů na danou jízdu. Zbylou větší část nákladů doplatí za cestujícího město z veřejných financí. Ve velkých městech dosahují tyto každoroční dotace na fungování MHD závratných částek. Když je veřejných zdrojů málo, sahá se nejprve na investiční dotace. K tomuto jevu právě dochází v Praze. Odstrašujícím příkladem, kam by Prahu mohlo dovést zanedbání investic do MHD, je Budapešť. Inspirativním prostředím pro Prahu může být Vídeň.
Název v anglickém jazyce
Financing the Public Transport in the Metropolis of the Former Austria-Hungaria.
Popis výsledku anglicky
In 1911 the public transport operation in the then metropolis of Austria-Hungaria could exist without any subsidies. 100 years later in 2011 traditionally the public transport financing model is the state when the passenger only contributes certain partof the overall costs of public transport. This part typically accounts for less than 50 % of total costs incurred an particular ride. The remaining majority of costs is paid by the city from public finance. In major cities these annual subsidies accountsfor skyrocketing amounts. When public finance is not sufficient, investment subsidies are being approached. THis is the phenomenon currently in Prague. The scary example of where Prague could end up if they neglect investment into public transport is Budapest. On the other hand, Vienna could be inspiring for Prague.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silnice železnice
ISSN
1801-822X
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
"P2-VIII"-"P2-XI"
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—