Vliv pracovního zatížení řídících letového provozu AČR na letovou bezpečnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F12%3A00194344" target="_blank" >RIV/68407700:21260/12:00194344 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv pracovního zatížení řídících letového provozu AČR na letovou bezpečnost
Popis výsledku v původním jazyce
Autor článku se věnuje řízení letového provozu v Armádě České republiky z hlediska vlivu na lidského činitele (v angl. Human Factors). Cílem tohoto článku je shrnout, porovnat a zobecnit pracovní vytížení řídících letového provozu na jednotlivých pracovištích z hlediska personální naplněnosti, počtu služeb, složení směn, druhů zabezpečovaných leteckých činností a z toho vyplývajícího množství odpracovaných, resp. přesčasových hodin. "Správný" počet odpracovaných hodin bezpochyby přispívá k vypracování aprohlubování správných návyků, které jsou při řízení letového provozu nutností. Na druhé straně však vyšší množství přesčasové práce a zatěžování řídících letového provozu může negativně ovlivňovat jejich schopnosti a možnosti kvalitně a bezpečně vykonávat svou práci, tj. řídit letový provoz. Proto je zde částečně rozpracována problematika managementu únavy u řídících letového provozu. Samostatná část je věnována statistickým údajům týkajících se počtu řízených letů orgány ŘLP AČR a poč
Název v anglickém jazyce
Impact of workload of Air Traffic Controllers of Czech Armed Forces on Flight Safety
Popis výsledku anglicky
Author of this paper describes Air Traffic Control in the Czech Armed Forces focusing on Human Factors. The aim of the paper is to summarize, compare and generalize workload of Air Traffic Controllers of particular control centres concerning personnel sufficiency, shift amount, shift establishment, kinds of controlled air operations and related time usage or overtime work. "Proper" time usage amount undoubtedly contributes to the building and deepening of right professional routine necessary for the AirTraffic Control. On the other hand higher level of overtime and workload of Air Traffic Controllers could have negative impact on their (Air Traffic Controllers) abilities and possibilities to fulfil qualitative and safety requirements within Air Traffic Control. Therefore there is partially described problems of fatigue management of air traffic controllers. Special interest is focused on statistics concerning air traffic amount a incidents involving military Air Traffic Controllers in
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů