Informační výkon a kybernetické příčiny dopravních nehod
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F17%3A00317114" target="_blank" >RIV/68407700:21260/17:00317114 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Informační výkon a kybernetické příčiny dopravních nehod
Popis výsledku v původním jazyce
Inženýrské disciplíny zaměřené na zajištění bezpečnosti drah a drážních systémů mají dlouholetou tradici, a to již o od počátku provozování dráhy, v České republice od devatenáctého století. Zajištění provozu drah a jeho zabezpečení je v současnosti díky neustálému zvyšování nároků okolních systémů závislé na informačních systémech. I tímto se drážní systémy stávají stále více složitějšími systémy systémů, s nespočetným množstvím různých typů vazeb a toků, které jsou provozovány různými, více či méně vzájemně propojenými subjekty. Především v případě nepředvídatelných, anebo v praxi dosud neznámých okolních podmínek, například v případě provozních odchylek nebo abnormálních či kritických podmínek okolí zapříčiněnými výskytem různých typů pohrom, se předmětné systémy stávají vysoce zranitelnými. Některé části a objekty drážních systémů tvoří kritickou infrastrukturu, kde jsou uvedené zranitelnosti krajně nebezpečné, protože dále vedou k selháním kritické infrastruktury a eskalaci problémů, kaskádovým efektům apod. Analýza kořenových příčin železničních nehod v ČR ukázala, že mnoho nehod již bylo zapříčiněno kybernetickými vazbami v systémech řízení. Proto předložená práce, na základě dvou případových studií železničních nehod, aplikuje znalosti z teorie informací a informačního výkonu na železniční systémy, a na základě analogií k technickým zařízením navrhuje opatřené ke zvýšení kybernetického zabezpečení drážních systémů, což vede k celkovému zvýšení bezpečnosti drah.
Název v anglickém jazyce
INFORMATION POWER AND CYBERNETIC CAUSES OF RAIL ACCIDENTS
Popis výsledku anglicky
The engineering disciplines focused on ensuring rail safety and safety of rail systems have a long term tradition, from the beginning of rail operation at all, i.e. since 18th century in the Czech Republic. At present, ensuring the railway operation and its security depends on information systems due to continuously increasing demands of surrounding systems. It is one of reason, why the systems are more and more complex system of systems with uncounted amount of various types of connections and flows, which are operated using different more or less interconnected subjects. Especially, in the case of unexpected or in practice unknown conditions of surrounding, for instance under operation deviations or abnormal or critical surrounding conditions caused by occurrences of different kind of disasters, the systems begins to be highly vulnerable. Some of parts and facilities of the rail systems create critical infrastructure, where the vulnerabilities are extremely danger, because they lead to failure of critical infrastructure and escalating of problems, cascade effects etc. Analysis of root causes of railway accidents in the Czech Republic shows that many accidents was caused by cybernetic connections in the control systems. Therefore, the presented work applies knowledge from theory of information systems and the information power on the railway systems on the basis of two case studies of rail accidents, and it suppose measures for improving cyber-security of the rail systems on the basis of analogies to technical objects, thereby it leads to overall improving of rail safety.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Řízení rizik procesů spojených s technickými díly
ISBN
978-80-01-06351-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
44-59
Název nakladatele
ČVUT v Praze, Fakulta dopravní, Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
7. 12. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—