Vliv plynulosti jízdy na ekonomické a ekologické aspekty dopravy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F17%3A00319148" target="_blank" >RIV/68407700:21260/17:00319148 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv plynulosti jízdy na ekonomické a ekologické aspekty dopravy
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá odhadem výše ekonomických a ekologických nákladů při nuceném zpomalení nebo zastavení a následném rozjezdu motorového vozidla v městském provozu a nastiňuje možná řešení vedoucí ke snížení těchto nákladů aktivním řízením dopravy. Náklady jsou řešeny z hlediska ztracené kinetické energie vozidla při brzdění, opotřebení jeho součástí, ztráty času posádky a nakonec zvýšené ekologické stopy v prostředí. Energetické náklady jsou odhadovány z účinnosti motoru vozidla, se kterou při rozjezdu přeměňuje energii paliva na kinetickou energii vozidla ztracenou při brzdění, a z výhřevnosti a ceny použitého paliva. Náklady plynoucí z opotřebení součástí vozidla jsou odhadovány z jejich průměrné uváděné životnosti. Ekonomické ztráty způsobené časovou prodlevou v dopravní kongesci jsou odhadovány z průměrného HDP na osobu a čas. Závěrem jsou výsledky aplikovány na konkrétní dopravní situaci v Praze.
Název v anglickém jazyce
THE EFFECT OF DRIVING FLUENCY ON ECONOMIC AND ECOLOGICAL ASPECTS OF TRANSPORT
Popis výsledku anglicky
The paper is focused on the influence of driving fluency on fuel consumption and the subsequent environmental impacts. The main issue is to estimate the economic and environmental costs in the case of forced deceleration or stopping and subsequent acceleration of a motor vehicle in urban traffic. The costs include the lost kinetic energy of a vehicle during the forced braking, fading of its components, the loss of time of drivers and passengers, and the increased ecological footprint. Energetic costs are estimated from the vehicle motor efficiency, fuel calorific value and fuel price. Costs resulting from the fading of vehicle components are estimated from their average stated lifetime. Economical costs caused by the lost time are estimated from the average GDP per capita and hour. Finally, the results are applied to a specific transport situation in Prague.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20704 - Energy and fuels
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Dopravná infraštruktúra v mestách
ISBN
978-80-554-1370-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
238
Strana od-do
1-238
Název nakladatele
Žilinská univerzita v Žiline
Místo vydání
Žilina
Místo konání akce
Žilina
Datum konání akce
3. 10. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—