Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv plynulosti jízdy na ekonomické a ekologické aspekty dopravy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F17%3A00319148" target="_blank" >RIV/68407700:21260/17:00319148 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv plynulosti jízdy na ekonomické a ekologické aspekty dopravy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá odhadem výše ekonomických a ekologických nákladů při nuceném zpomalení nebo zastavení a následném rozjezdu motorového vozidla v městském provozu a nastiňuje možná řešení vedoucí ke snížení těchto nákladů aktivním řízením dopravy. Náklady jsou řešeny z hlediska ztracené kinetické energie vozidla při brzdění, opotřebení jeho součástí, ztráty času posádky a nakonec zvýšené ekologické stopy v prostředí. Energetické náklady jsou odhadovány z účinnosti motoru vozidla, se kterou při rozjezdu přeměňuje energii paliva na kinetickou energii vozidla ztracenou při brzdění, a z výhřevnosti a ceny použitého paliva. Náklady plynoucí z opotřebení součástí vozidla jsou odhadovány z jejich průměrné uváděné životnosti. Ekonomické ztráty způsobené časovou prodlevou v dopravní kongesci jsou odhadovány z průměrného HDP na osobu a čas. Závěrem jsou výsledky aplikovány na konkrétní dopravní situaci v Praze.

  • Název v anglickém jazyce

    THE EFFECT OF DRIVING FLUENCY ON ECONOMIC AND ECOLOGICAL ASPECTS OF TRANSPORT

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is focused on the influence of driving fluency on fuel consumption and the subsequent environmental impacts. The main issue is to estimate the economic and environmental costs in the case of forced deceleration or stopping and subsequent acceleration of a motor vehicle in urban traffic. The costs include the lost kinetic energy of a vehicle during the forced braking, fading of its components, the loss of time of drivers and passengers, and the increased ecological footprint. Energetic costs are estimated from the vehicle motor efficiency, fuel calorific value and fuel price. Costs resulting from the fading of vehicle components are estimated from their average stated lifetime. Economical costs caused by the lost time are estimated from the average GDP per capita and hour. Finally, the results are applied to a specific transport situation in Prague.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20704 - Energy and fuels

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Dopravná infraštruktúra v mestách

  • ISBN

    978-80-554-1370-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    238

  • Strana od-do

    1-238

  • Název nakladatele

    Žilinská univerzita v Žiline

  • Místo vydání

    Žilina

  • Místo konání akce

    Žilina

  • Datum konání akce

    3. 10. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku