Vliv kongescí na ekonomii a ekologickou stopu individuální automobilové dopravy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F16%3A00307747" target="_blank" >RIV/68407700:21260/16:00307747 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv kongescí na ekonomii a ekologickou stopu individuální automobilové dopravy
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá odhadem výše ekonomických a ekologických nákladů při nuceném zpomalení nebo zastavení a následném rozjezdu motorového vozidla v městském provozu a nastiňuje možná řešení vedoucí ke snížení těchto nákladů aktivním řízením dopravy. Náklady řeší z hlediska ztracené kinetické energie vozidla při brzdění, opotřebení jeho součástí, ztráty času posádky a nakonec zvýšené ekologické stopy v prostředí. Energetické náklady jsou odhadovány z účinnosti motoru vozidla, s níž při rozjezdu přeměňuje energii paliva na kinetickou energii vozidla ztracenou při brzdění, a z výhřevnosti a ceny použitého paliva. Náklady plynoucí z opotřebení součástí vozidla jsou odhadovány z jejich průměrné uváděné životnosti.
Název v anglickém jazyce
Influence of Congestions on Economy and Ecological Footprint of Individual Vehicle Transportation
Popis výsledku anglicky
The contribution deals with the estimate of economical and ecological costs caused by a forced slowing down or stopping of a motor vehicle and its subsequent moving off in a city traffic, and it outlines possible solutions leading to the reduction of these costs by an active transport control. The costs include the lost kinetic energy of a vehicle during the forced braking, fading of its components, the loss of time of drivers and passengers, and the increased ecological footprint. Energetic costs are estimated from the vehicle motor efficiency, fuel calorific value and fuel price. Costs resulting from the fading of vehicle components are estimated from their average stated lifetime. The proposed solution leading to the reduction of losses consists in the active control of speed of vehicles and thus also the transport fluency with the help of adaptive traffic signs for drivers, and the future development of self-driving cars. In an ideal case, the forced slowing down would be reduced to the extent given by natural vehicle resistance, almost without the use of brakes. The vehicles would reach the sections with reduced speed limits or to places of stopping using only their kinetic energy. A low traffic density would induce the formation of vehicle clusters that would reach the intersections during the green light. Finally, the results are applied to a specific transport situation in Prague.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Doprava, zdraví a životní prostředí
ISBN
978-80-88074-42-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
150
Strana od-do
5-154
Název nakladatele
CDV - Centrum dopravního výzkumu
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
7. 11. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—