Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metoda STEM, její aplikace a modifikace v dopravním výzkumu, zejm. v železniční dopravě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F20%3A00345166" target="_blank" >RIV/68407700:21260/20:00345166 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metoda STEM, její aplikace a modifikace v dopravním výzkumu, zejm. v železniční dopravě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metoda STEM (Step Method) je nástrojem, který se primárně využívá k výběru podmnožiny projektů, které bychom měli realizovat, pokud máme k dispozici omezené množství finančních prostředků k jejich realizaci s ohledem na skutečnost, abychom tímto výběrem maximalizovali přínosy. Metoda využívá přitom zadavatelem stanovená hodnoticí kritéria, přičemž její zásadní výhodou je fakt, že sama na základě svého výpočtu přiřadí těmto kritériím váhy. Tím pro stanovení optimálních vah jednotlivých hodnoticích kritérií není nutnost zřizovat nebo svolávat expertní tým. V příspěvku dochází k modifikování této metody do dopravního výzkumu, zejména v oblasti železniční dopravy. Na Ústavu dopravních systémů ČVUT v Praze Fakulty dopravní byla tato metoda primárně aplikována na zjištění prioritizace výstavby nových tramvajových tratí na území Prahy. V další etapě výzkumu byla metoda aplikována do železniční dopravy, kdy byla uzpůsobena na případy hospodárného využívání kapacity stávající železniční dopravní cesty nebo stanovení priorit výstavby vysokorychlostních tratí na území České republiky (resp. tzv. Rychlých spojení, jejichž součástí by měly být úseky vysokorychlostních tratí). Příklad hospodárného využití kapacity železniční dopravní cesty je demonstrován nejen teoreticky, ale také prakticky na trati 160 (číslo dle KJŘ 2019/2020) Plzeň – Žatec, kde na příměstském úseku Plzně je dle této metody hledán optimální model osobní dopravy.

  • Název v anglickém jazyce

    The STEM Method, Its Application and Modifications in Transport Research, Especially in Railway Transport

  • Popis výsledku anglicky

    The STEp Method (STEM method) is a tool that is primarily used to select a priority of projects that we should implement if we have a limited amount of funds available to implement them, given the fact that we can maximize the benefits by this selection. The method uses the evaluation criteria set by the contracting authority, and its main advantage is the fact that it assigns weights to these criteria based on its calculation. Thus, there is no need to set up an expert team to determine the optimal weights of the individual evaluation criteria. The paper modifies this method in transport research, especially in the field of railway transport. At the Department of Transport Systems of the Czech Technical University in Prague, Faculty of Transportation Sciences, this method was primarily applied to determine the prioritization of the construction of new tram lines in the territory of Prague. With regard to research within this method, it is further modified and directed to railway issues. The STEM method was thus further adapted to cases of economical use of the capacity of the transport route or determination of priorities for the construction of high-speed railway lines in the Czech Republic (or so-called high-speed connections, which should include sections of high-speed lines). An example of economical use of the capacity of the railway transport route is demonstrated not only theoretically, but also practically on Pilsen - Žatec line (no. 160 in time table 2019/2020), where the optimal model of passenger transport is sought in the suburban section in the Region Pilsen according to this method.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů