Zkouška citlivosti metody STEM modifikované pro prioritizaci přidělení kapacity dopravní cesty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F21%3A00353883" target="_blank" >RIV/68407700:21260/21:00353883 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://kzs.fsv.cvut.cz/8/sbornik_ZELVA_2021.pdf" target="_blank" >http://kzs.fsv.cvut.cz/8/sbornik_ZELVA_2021.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zkouška citlivosti metody STEM modifikované pro prioritizaci přidělení kapacity dopravní cesty
Popis výsledku v původním jazyce
ČVUT v Praze Fakulta dopravní, Ústav dopravních systémů, se zabývá ve svém výzkumu problematikou přidělování kapacity ţelezniční dopravní cesty. Kapacita jakékoli dopravní cesty je omezujícím prvkem z pohledu její funkčnosti. Ne vždy lze tak vyhovět všem požadavkům a přídělce stojí před otázkou, jak kapacitu přidělit, a to tak, aby to bylo co nejúčelnější a dosáhl co nejvíce celospolečenských přínosů. Vědecký tým se zabývá touto problematikou a pro jeho výzkum vyuţívá modifikovanou metodu STEM (Step Method), což je nástroj lineární optimalizace. Článek čtenáře seznamuje s uţitím této metody na železniční trati Plzeň – Žatec na území České republiky. Především se zabývá její citlivostí při změně parametru počtu cestujících v jednotlivých segmentech osobní železniční dopravy. Zde vznikají požadavky na přidělení kapacity dráhy od jednotlivých objednatelů osobní dopravy v závazku veřejné služby (často nejen tyto požadavky), nicméně infrastruktura není schopna pojmout smysluplně všechny. V článku je představena simulace tří variant počtů cestujících očekávaných ve spěšných vlacích, což právě reprezentuje možnosti přidělení kapacity různým segmentům vlaků v případě takové kapacity dopravní cesty, která není schopna uspokojit všechny požadavky.
Název v anglickém jazyce
Sensitivity Test of the STEM Method Modified to Prioritize Traffic Path Capacity Allocation
Popis výsledku anglicky
CTU in Prague The Faculty of Transport, Department of Transport Systems, deals in its research with the issue of allocating the capacity of a railway transport route. The capacity of any transport route is a limiting element in terms of its functionality. It is not always possible to meet all the requirements and the allocator is faced with the question of how to allocate the capacity, so that it is as efficient as possible and achieves as many societal benefits as possible. The scientific team deals with this issue and uses a modified STEM (Step Method) method for its research, which is a tool for linear optimization. The article acquaints the reader with the use of this method on the railway line Plzeň - Žatec in the territory of the Czech Republic. Above all, it deals with its sensitivity in changing the parameter of the number of passengers in individual segments of passenger rail transport. There are requirements for the allocation of railway capacity from individual customers of passenger transport in the public service obligation (often not only these requirements), however, the infrastructure is not able to meaningfully all. The article presents a simulation of three variants of the number of passengers expected in express trains, which just represents the possibilities of allocating capacity to different train segments in the case of such a capacity of the transport route, which is not able to satisfy all requirements.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů