Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Using the Eye Tracking Method to Determine the Risk of Advertising Devices on Drivers’ Cognitive Perception

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F22%3A00358638" target="_blank" >RIV/68407700:21260/22:00358638 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.3390/app12136795" target="_blank" >https://doi.org/10.3390/app12136795</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/app12136795" target="_blank" >10.3390/app12136795</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Using the Eye Tracking Method to Determine the Risk of Advertising Devices on Drivers’ Cognitive Perception

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper focuses on road safety assessment. The main objective was to assess the impact of dif-ferent types and sizes of advertising devices as a potential distraction for drivers. Distraction of driver’s attention in real traffic was evaluated using the “Wiener Fahrprobe” structured observa-tion method. As a method for reliable data collection, the eye tracking method was used to accu-rately define the time delay caused by the observation of the advertising device. As part of the as-sessment of the direct impact on drivers, test runs were carried out with 40 drivers on a pre-defined section of road on which different types of advertising devices were present. As an additional, supporting measurement, a vehicle simulator was also used. From the obtained knowledge it was possible to create a unique classification system that can be used to assess the severity of any installed advertising device in general. In the case of distraction, it was found that dynamic advertising devices attract the most attention than conventional static devices and ap-pear to be a significant risk to road safety.

  • Název v anglickém jazyce

    Using the Eye Tracking Method to Determine the Risk of Advertising Devices on Drivers’ Cognitive Perception

  • Popis výsledku anglicky

    The paper focuses on road safety assessment. The main objective was to assess the impact of dif-ferent types and sizes of advertising devices as a potential distraction for drivers. Distraction of driver’s attention in real traffic was evaluated using the “Wiener Fahrprobe” structured observa-tion method. As a method for reliable data collection, the eye tracking method was used to accu-rately define the time delay caused by the observation of the advertising device. As part of the as-sessment of the direct impact on drivers, test runs were carried out with 40 drivers on a pre-defined section of road on which different types of advertising devices were present. As an additional, supporting measurement, a vehicle simulator was also used. From the obtained knowledge it was possible to create a unique classification system that can be used to assess the severity of any installed advertising device in general. In the case of distraction, it was found that dynamic advertising devices attract the most attention than conventional static devices and ap-pear to be a significant risk to road safety.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Applied Sciences

  • ISSN

    2076-3417

  • e-ISSN

    2076-3417

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6795

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000822158100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85133827180