Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analysis of selected types of advertisement influencing the driver´s visual attention in real road traffic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26610%2F18%3APU127954" target="_blank" >RIV/00216305:26610/18:PU127954 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5592/CO/CETRA.2018.751" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5592/CO/CETRA.2018.751</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5592/CO/CETRA.2018.751" target="_blank" >10.5592/CO/CETRA.2018.751</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analysis of selected types of advertisement influencing the driver´s visual attention in real road traffic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    One of the probable causes of road accidents may be a high density of information which may cause the driver to miss a fact significant for dealing with an individual road traffic situation. In particular failure or distraction of the driver's attention often leads to a late recognition of the risk or insufficient information processing. The primary task of advertisement is to attract attention of consumers. Advertisements near the road undoubtedly belong to substantial distractors. The aim of this article is to present the results of the analysis of the impact of advertisement on the driver's attention in real road traffic. For the analysis of the selected types of advertisement equipment (small advertising equipment, billboards, bigboards and megaboards) the eyetracking methods have been used. Most of currently realized studies have analysed the influence of advertising device under simulated conditions. Therefore, this measurement has been realized in real traffic. Measurement has been carried out with 30 drivers, on 3 different routes in the city. Achieved results illustrate the negative impact of advertisement on the driver’s visual attention that has been observed and confirmed.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of selected types of advertisement influencing the driver´s visual attention in real road traffic

  • Popis výsledku anglicky

    One of the probable causes of road accidents may be a high density of information which may cause the driver to miss a fact significant for dealing with an individual road traffic situation. In particular failure or distraction of the driver's attention often leads to a late recognition of the risk or insufficient information processing. The primary task of advertisement is to attract attention of consumers. Advertisements near the road undoubtedly belong to substantial distractors. The aim of this article is to present the results of the analysis of the impact of advertisement on the driver's attention in real road traffic. For the analysis of the selected types of advertisement equipment (small advertising equipment, billboards, bigboards and megaboards) the eyetracking methods have been used. Most of currently realized studies have analysed the influence of advertising device under simulated conditions. Therefore, this measurement has been realized in real traffic. Measurement has been carried out with 30 drivers, on 3 different routes in the city. Achieved results illustrate the negative impact of advertisement on the driver’s visual attention that has been observed and confirmed.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 5th International Conference on Road and Rail Infrastructure - CETRA 2018

  • ISBN

    978-953-8168-25-3

  • ISSN

    1848-9850

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1083-1088

  • Název nakladatele

    Department of Transportation University of Zagreb

  • Místo vydání

    Zagreb

  • Místo konání akce

    Zadar

  • Datum konání akce

    17. 5. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000518218300134