Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Development of Agent-based Air Traffic Control Logic For Airport Airside Simulation Model

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21260%2F24%3A00377597" target="_blank" >RIV/68407700:21260/24:00377597 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517812" target="_blank" >https://doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517812</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.23919/NTCA60572.2024.10517812" target="_blank" >10.23919/NTCA60572.2024.10517812</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Development of Agent-based Air Traffic Control Logic For Airport Airside Simulation Model

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Air Traffic Control is a key element of Air Traffic Management that ensures safe and efficient operations in airspace and airports. This paper presents a study on the development and implementation of Air Traffic Control logic in an airport airside simulation model. This research focuses on the identification and resolution of potential aircraft conflicts within the airport movement area and uses an agent-based modelling approach to address these challenges. The agent-based approach facilitates the modelling of complex interactions between different entities, allowing for a detailed investigation of airport traffic dynamics and potential improvements. The study includes the identifi-cation of conflict areas in airport infrastructure, the creation of a fictional airport movement area, and the development and integration of control logic to resolve conflicts during simulation runs of the designed simulation scenarios. The results of the sim-ulations provide valuable insights into the impact of traffic volume, the use of bidirectional taxiway segments, and bay operations on the total time spent by aircraft in the infrastructure, the average number of clearances issued for particular aircraft, or the number of clearances required to traverse the created infrastructure.

  • Název v anglickém jazyce

    Development of Agent-based Air Traffic Control Logic For Airport Airside Simulation Model

  • Popis výsledku anglicky

    Air Traffic Control is a key element of Air Traffic Management that ensures safe and efficient operations in airspace and airports. This paper presents a study on the development and implementation of Air Traffic Control logic in an airport airside simulation model. This research focuses on the identification and resolution of potential aircraft conflicts within the airport movement area and uses an agent-based modelling approach to address these challenges. The agent-based approach facilitates the modelling of complex interactions between different entities, allowing for a detailed investigation of airport traffic dynamics and potential improvements. The study includes the identifi-cation of conflict areas in airport infrastructure, the creation of a fictional airport movement area, and the development and integration of control logic to resolve conflicts during simulation runs of the designed simulation scenarios. The results of the sim-ulations provide valuable insights into the impact of traffic volume, the use of bidirectional taxiway segments, and bay operations on the total time spent by aircraft in the infrastructure, the average number of clearances issued for particular aircraft, or the number of clearances required to traverse the created infrastructure.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    21100 - Other engineering and technologies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    New Trends in Civil Aviation: Proceedings of the 24th International Conference on New Trends in Civil Aviation 2024

  • ISBN

    978-80-01-07181-6

  • ISSN

    2694-7854

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    287-293

  • Název nakladatele

    České vysoké učení technické v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    25. 4. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001223424800006