Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Three methods for estimating a range of vehicular interactions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F18%3A00316582" target="_blank" >RIV/68407700:21340/18:00316582 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216305:26110/17:PU121890

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2017.09.008" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2017.09.008</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2017.09.008" target="_blank" >10.1016/j.physa.2017.09.008</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Three methods for estimating a range of vehicular interactions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We present three different approaches how to estimate the number of preceding cars influencing a decision-making procedure of a given driver moving in saturated traffic flows. The first method is based on correlation analysis, the second one evaluates (quantitatively) deviations from the main assumption in the convolution theorem for probability, and the third one operates with advanced instruments of the theory of counting processes (statistical rigidity). We demonstrate that universally-accepted premise on short-ranged traffic interactions may not be correct. All methods introduced have revealed that minimum number of actively-followed vehicles is two. It supports an actual idea that vehicular interactions are, in fact, middle-ranged. Furthermore, consistency between the estimations used is surprisingly credible. In all cases we have found that the interaction range (the number of actively-followed vehicles) drops with traffic density. Whereas drivers moving in congested regimes with lower density (around 30 vehicles per kilometer) react on four or five neighbors, drivers moving in high-density flows respond to two predecessors only.

  • Název v anglickém jazyce

    Three methods for estimating a range of vehicular interactions

  • Popis výsledku anglicky

    We present three different approaches how to estimate the number of preceding cars influencing a decision-making procedure of a given driver moving in saturated traffic flows. The first method is based on correlation analysis, the second one evaluates (quantitatively) deviations from the main assumption in the convolution theorem for probability, and the third one operates with advanced instruments of the theory of counting processes (statistical rigidity). We demonstrate that universally-accepted premise on short-ranged traffic interactions may not be correct. All methods introduced have revealed that minimum number of actively-followed vehicles is two. It supports an actual idea that vehicular interactions are, in fact, middle-ranged. Furthermore, consistency between the estimations used is surprisingly credible. In all cases we have found that the interaction range (the number of actively-followed vehicles) drops with traffic density. Whereas drivers moving in congested regimes with lower density (around 30 vehicles per kilometer) react on four or five neighbors, drivers moving in high-density flows respond to two predecessors only.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10102 - Applied mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-15049S" target="_blank" >GA15-15049S: Detekce stochastických univerzalit v nerovnovážných stavech sociofyzikálních systémů metodami teorie náhodných matic</a><br>

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Physica A: Statistical Mechanics and Its Applications

  • ISSN

    0378-4371

  • e-ISSN

    1873-2119

  • Svazek periodika

    491

  • Číslo periodika v rámci svazku

    January

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    112-126

  • Kód UT WoS článku

    000417661500011

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85031999435