Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

USING CMA-ES FOR TUNING COUPLED PID CONTROLLERS WITHIN MODELS OF COMBUSTION ENGINES

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F19%3A00374186" target="_blank" >RIV/68407700:21340/19:00374186 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.14311/NNW.2019.29.020" target="_blank" >https://doi.org/10.14311/NNW.2019.29.020</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14311/NNW.2019.29.020" target="_blank" >10.14311/NNW.2019.29.020</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    USING CMA-ES FOR TUNING COUPLED PID CONTROLLERS WITHIN MODELS OF COMBUSTION ENGINES

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Proportional integral derivative (PID) controllers are important and widely used tools of system control. Tuning their gains is a laborious task, especially for complex systems such as combustion engines. To minimize the time an engineer spends tuning the gains in a simulation software, we propose to formulate a part of the problem as a black-box optimization task. In this paper, we summarize the properties and practical limitations of gain tuning in this particular application. We investigate the latest methods of black-box optimization and conclude that the Covariance Matrix Adaptation Evolution Strategy (CMA-ES) with bi-population restart strategy, elitist parent selection and active covariance matrix adaptation is best suited for this task. Details of the algorithm's experiment-based calibration are explained as well as derivation of a suitable objective function. The method's performance is compared with that of PSO and SHADE. Finally, its usability is verified on six models of real engines.

  • Název v anglickém jazyce

    USING CMA-ES FOR TUNING COUPLED PID CONTROLLERS WITHIN MODELS OF COMBUSTION ENGINES

  • Popis výsledku anglicky

    Proportional integral derivative (PID) controllers are important and widely used tools of system control. Tuning their gains is a laborious task, especially for complex systems such as combustion engines. To minimize the time an engineer spends tuning the gains in a simulation software, we propose to formulate a part of the problem as a black-box optimization task. In this paper, we summarize the properties and practical limitations of gain tuning in this particular application. We investigate the latest methods of black-box optimization and conclude that the Covariance Matrix Adaptation Evolution Strategy (CMA-ES) with bi-population restart strategy, elitist parent selection and active covariance matrix adaptation is best suited for this task. Details of the algorithm's experiment-based calibration are explained as well as derivation of a suitable objective function. The method's performance is compared with that of PSO and SHADE. Finally, its usability is verified on six models of real engines.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10103 - Statistics and probability

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Neural Network World

  • ISSN

    1210-0552

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    325-344

  • Kód UT WoS článku

    000497700600003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85077063705