On Rivalry between Attractive and Repulsive Stimuli in Vehicular Traffic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F21%3A00356502" target="_blank" >RIV/68407700:21340/21:00356502 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
On Rivalry between Attractive and Repulsive Stimuli in Vehicular Traffic
Popis výsledku v původním jazyce
Studying original empirical traffic data, we show surprising statistical anomalies in the traffic microstructure that can not be explained by current scientific approaches used in physics of traffic. We quantify these anomalies mathematically and explain their cause. By means of particle gas, which represents a specific version of the traffic model described by the general Langevin equation, we show that all these anomalies can be explained by an occurrence of attractive force components in the model. This approach (in addition to the explanation of the statistical properties in vehicular microstructure) also makes it possible to detect conditions in real traffic flows, under which the attractive stimuli are considerable. The detected area, where the presence of strong inter-vehicle attraction stimuli is fully manifested, perfectly matches the reality of traffic.
Název v anglickém jazyce
On Rivalry between Attractive and Repulsive Stimuli in Vehicular Traffic
Popis výsledku anglicky
Studying original empirical traffic data, we show surprising statistical anomalies in the traffic microstructure that can not be explained by current scientific approaches used in physics of traffic. We quantify these anomalies mathematically and explain their cause. By means of particle gas, which represents a specific version of the traffic model described by the general Langevin equation, we show that all these anomalies can be explained by an occurrence of attractive force components in the model. This approach (in addition to the explanation of the statistical properties in vehicular microstructure) also makes it possible to detect conditions in real traffic flows, under which the attractive stimuli are considerable. The detected area, where the presence of strong inter-vehicle attraction stimuli is fully manifested, perfectly matches the reality of traffic.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10102 - Applied mathematics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
SPMS 2020/21 Stochastic and Physical Monitoring Systems, Proceedings of the international conferences
ISBN
978-80-01-06922-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
41-52
Název nakladatele
České vysoké učení technické v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Malá Skála
Datum konání akce
24. 6. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—