Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

On Rivalry between Attractive and Repulsive Stimuli in Vehicular Traffic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F21%3A00356502" target="_blank" >RIV/68407700:21340/21:00356502 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    On Rivalry between Attractive and Repulsive Stimuli in Vehicular Traffic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studying original empirical traffic data, we show surprising statistical anomalies in the traffic microstructure that can not be explained by current scientific approaches used in physics of traffic. We quantify these anomalies mathematically and explain their cause. By means of particle gas, which represents a specific version of the traffic model described by the general Langevin equation, we show that all these anomalies can be explained by an occurrence of attractive force components in the model. This approach (in addition to the explanation of the statistical properties in vehicular microstructure) also makes it possible to detect conditions in real traffic flows, under which the attractive stimuli are considerable. The detected area, where the presence of strong inter-vehicle attraction stimuli is fully manifested, perfectly matches the reality of traffic.

  • Název v anglickém jazyce

    On Rivalry between Attractive and Repulsive Stimuli in Vehicular Traffic

  • Popis výsledku anglicky

    Studying original empirical traffic data, we show surprising statistical anomalies in the traffic microstructure that can not be explained by current scientific approaches used in physics of traffic. We quantify these anomalies mathematically and explain their cause. By means of particle gas, which represents a specific version of the traffic model described by the general Langevin equation, we show that all these anomalies can be explained by an occurrence of attractive force components in the model. This approach (in addition to the explanation of the statistical properties in vehicular microstructure) also makes it possible to detect conditions in real traffic flows, under which the attractive stimuli are considerable. The detected area, where the presence of strong inter-vehicle attraction stimuli is fully manifested, perfectly matches the reality of traffic.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10102 - Applied mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    SPMS 2020/21 Stochastic and Physical Monitoring Systems, Proceedings of the international conferences

  • ISBN

    978-80-01-06922-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    41-52

  • Název nakladatele

    České vysoké učení technické v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Malá Skála

  • Datum konání akce

    24. 6. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku