Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti ve středním odborném vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21630%2F20%3A00348703" target="_blank" >RIV/68407700:21630/20:00348703 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.11118/lifele20201002175" target="_blank" >https://doi.org/10.11118/lifele20201002175</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20201002175" target="_blank" >10.11118/lifele20201002175</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti ve středním odborném vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V článku jsou prezentována data z rozsáhlejšího výzkumu (N = 2015) zaměřeného na zjišťování digitálních kompetencí středoškolských učitelů. Cílem výzkumu bylo zjistit znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti v porovnání s celým datovým souborem, specificky pak s učiteli ICT a technických věd. Jako nástroj sběru dat byl použit dotazník vlastní konstrukce. Analýza dat byla provedena pomocí chí-kvadrát testu nezávislosti, chí-kvadrát testu dobré shody, ANOVA, T-testů pro dva nezávislé výběry a párových T-testů s využitím IBM SPSS Statistics, verze 24. Výzkum ukázal, že učitelé užívají ve výuce pouze jednoduché digitální prostředky, které nekladou velké nároky na didakticko-metodickou aplikaci. Naproti tomu náročnější prostředky (např. e-learning nebo virtuální laboratoř) užívají výrazně méně. Dále se ukázalo, že přestože učitelé pozitivně hodnotí pedagogický potenciál digitálních technologií, formy a prostředky digitálního vzdělávání jsou jim téměř neznámé. U vzorku tedy konstatujeme rozpor mezi očekáváním pedagogických efektů uplatnění digitálních technologií a pouze průměrně rozvinutými znalostními a uživatelskými aspekty digitálních kompetencí. Z hlediska znalostních a uživatelských specifik učitelé věd o člověku a společnosti statisticky významně zaostávají v posouzení svých znalostí a uživatelských dovedností především za učiteli ICT a technických předmětů. Ve srovnání s celým datovým souborem, který tvoří učitelé matematiky, přírodních, lékařských, zemědělských a environmentálních věd, učitelé praktického vyučování a výchov nevykazují statisticky významné rozdíly, byť i zde jsou jejich výsledky obvykle mírně horší.

  • Název v anglickém jazyce

    Knowledge and User Specifics of Digital Competence of Teachers of Human and Social Sciences in Secondary Vocational Education

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents data from more extensive research (N = 2015) focused on digital competences of secondary school teachers. The research aimed to find out knowledge and user specifics of digital competence of teachers of human and social sciences in comparison with the whole dataset, specifically with teachers of ICT and technical sciences. As a data collection tool, we used a self-created questionnaire. Data analysis was performed with IBM SPSS Statistics version 24 using the Chi-Square test of independence, Chi-Square goodness of fit test, ANOVA, the independent samples T-test and paired sample T-test. Research showed that teachers use only simple digital tools in their teaching, which do not impose great demands on the didactic-methodical application. On the other hand, more demanding didactic tools (e. g. E-learning or virtual laboratory) are used significantly less. It has also been shown that although teachers see the pedagogical potential of digital technologies positively, the forms and means of digital education are almost unknown to them. The sample, therefore, shows a discrepancy between the expectations of the pedagogical effects of the application of digital technologies and only the average developed knowledge and user aspects of digital competences. In terms of knowledge and user specifics, teachers of human and social science lag behind the teachers of ICT and technical subjects in terms of assessing their knowledge and user skills. They do not show statistically significant differences compared to the whole dataset, which consists of teachers of mathematics, natural, medical, agricultural and environmental sciences, teachers of practical training and education, although even here their results are usually slightly worse

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000192" target="_blank" >TL01000192: Rozvoj digitálních kompetencí učitelů společenskovědních předmětů na středních odborných školách</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lifelong learning = Celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    34

  • Strana od-do

    175-208

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus