Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Digital Competencies and Artificial Intelligence for Education: Transformation of the Education System

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21630%2F24%3A00376516" target="_blank" >RIV/68407700:21630/24:00376516 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/s11294-024-09896-z" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s11294-024-09896-z</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11294-024-09896-z" target="_blank" >10.1007/s11294-024-09896-z</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Digital Competencies and Artificial Intelligence for Education: Transformation of the Education System

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Currently, the importance of artificial intelligence (AI) is increasing as an exciting technology in the teaching process. AI can help teachers create innovative learning content and gain new insights. For example, AI can be used to create and edit educational materials and multimedia content, such as graphics, videos, sounds, presentations, worksheets, interactive lessons, tests and quizzes. The use of AI in adaptive learning systems can help students learn and progress at their own pace. AI can also assist students and teachers in understanding text. However, as stated by the European School Education Platform (OECD iLibrary, 2022, https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-assessment-and-analytical-framework_dfe0bf9c-en), the use of AI in interactive learning materials may have limitations and the results may be biased. A national research report with Microsoft (Kopecký et al., 2023, https://e-bezpeci.cz/index.php/pohledem-vedy/3554-ceske-skoly-a-umela-inteligence-vysledky-vyzkumu) stated that AI can reduce students' creativity, critical thinking and collaboration, increase their dependence on technology and encourage plagiarism. Teachers have low awareness of what AI is, how to use it in education and how to regulate it. Only a small proportion of teachers use AI tools in their classes.

  • Název v anglickém jazyce

    Digital Competencies and Artificial Intelligence for Education: Transformation of the Education System

  • Popis výsledku anglicky

    Currently, the importance of artificial intelligence (AI) is increasing as an exciting technology in the teaching process. AI can help teachers create innovative learning content and gain new insights. For example, AI can be used to create and edit educational materials and multimedia content, such as graphics, videos, sounds, presentations, worksheets, interactive lessons, tests and quizzes. The use of AI in adaptive learning systems can help students learn and progress at their own pace. AI can also assist students and teachers in understanding text. However, as stated by the European School Education Platform (OECD iLibrary, 2022, https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2022-assessment-and-analytical-framework_dfe0bf9c-en), the use of AI in interactive learning materials may have limitations and the results may be biased. A national research report with Microsoft (Kopecký et al., 2023, https://e-bezpeci.cz/index.php/pohledem-vedy/3554-ceske-skoly-a-umela-inteligence-vysledky-vyzkumu) stated that AI can reduce students' creativity, critical thinking and collaboration, increase their dependence on technology and encourage plagiarism. Teachers have low awareness of what AI is, how to use it in education and how to regulate it. Only a small proportion of teachers use AI tools in their classes.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Advances in Economic Research

  • ISSN

    1083-0898

  • e-ISSN

    1573-966X

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    227-230

  • Kód UT WoS článku

    001195696900002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85189535368