Požární bezpečnost osobních kolejových vozidel: Analýza evakuace osob z dvoupodlažní jednotky CityElefant
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21720%2F16%3A00301674" target="_blank" >RIV/68407700:21720/16:00301674 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21340/16:00301674 RIV/68407700:21110/16:00301674
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Požární bezpečnost osobních kolejových vozidel: Analýza evakuace osob z dvoupodlažní jednotky CityElefant
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem požární bezpečnosti ve vozidlech veřejné kolejové dopravy je zajištění ochrany přepravovaných osob a jejich evakuace z vozidla nebo z požárem ohroženého prostoru na bezpečné místo. Stěžejním kritériem pro posouzení bezpečné evakuace je znalost chování osob a jejich pohybových charakteristik, které mohou být v tomto prostředí oproti běžným podmínkám v budovách odlišné. Článek představuje výsledky série experimentálních nouzových výstupů z dvoupodlažní jednotky EPJ671 (CityElefant), které byly uskutečněny v roce 2015 v Praze s cílem uvedené charakteristiky ve formě empirických dat získat. V rámci experimentu bylo na základě stanovených evakuačních scénářů uskutečněno za účasti 56 dobrovolníků 22 nouzových výstupů z vloženého vozu. V závislosti na počátečním rozmístění osob, dostupných únikových možnostech (výstup na úroveň volného terénu, přesun do sousedního vozidla) a evakuační strategii popisují prezentovaná data dobu evakuace osob a kapacitu únikových východů reprezentovanou tokem proudu osob. Výsledky ukazují, že tyto parametry závisí především na dostupnosti a šířce únikových východů a lokalitě, do které je únik směřován.
Název v anglickém jazyce
Fire Safety of Passenger Trains: Experimental Analysis of Evacuation from CityElefant Double-deck Unit
Popis výsledku anglicky
In case of fire in passenger trains, a successful evacuation of people from the risk area to a safety place is required. Knowledge of movement characteristics and aspects of human behaviour are crucial for safety assessment; however, these parameters may differ comparing to evacuation from buildings because of specific evacuation conditions resulting from typical geometry and interior design of passenger trains. The current paper reports results of an experimental emergency egress from a double-deck electric unit class 671 (CityElefant) carried out in Prague in 2015. The main goal of this study was to collect empirical data on movement characteristics and human behaviour under experimental conditions. A series of 22 evacuation trials involving 56 participants was conducted under various evacuation scenarios considering different participants' starting locations, available exits (egress to the track level using side-doors or to the adjacent car), and evacuation strategy. Presented results are focused on evaluating total evacuation times and flow rates through pre-determined checkpoints. Performed observations have shown particularly the dependency of above mentioned parameters on the width of available exits and a location where the egress took place.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Požární ochrana 2016 - Sborník přednášek XXV. ročníku mezinárodní konference
ISBN
978-80-7385-177-4
ISSN
1803-1803
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
294-301
Název nakladatele
Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
21. 9. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—