Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tourist Motivation as an Antecedent of Destination and Ecotourism Loyalty

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28120%2F22%3A63549038" target="_blank" >RIV/70883521:28120/22:63549038 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ijournalse.org/index.php/ESJ/article/view/1168" target="_blank" >https://www.ijournalse.org/index.php/ESJ/article/view/1168</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.28991/ESJ-2022-06-05-014" target="_blank" >10.28991/ESJ-2022-06-05-014</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Tourist Motivation as an Antecedent of Destination and Ecotourism Loyalty

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Objective: This study evaluates the role of tourist motivation in the determination of destination and ecotourism loyalty using push and pull motivation theory and the theory of planned behavior. The paper also analyses the mediating effects of satisfaction and destination image in the relationships between motivation and the two types of loyalty. Method/analysis: Primary data has been gathered from surveys involving 522 Vietnamese tourists traveling to the Bohemian Switzerland National Park in the Czech Republic. Data analysis was conducted using structural equation modeling (SEM) techniques in R. Findings: The findings support both direct and indirect positive associations between tourist motivation and destination and ecotourism loyalty. In terms of ecotourism loyalty, the effect is mediated by destination image. In terms of destination loyalty, the effect is mediated by satisfaction and destination image. Novelty/improvement: This study has further expanded the theory of planned behavior in the context of ecotourism by linking it to travel career pattern theory and functionalist theory. These are complementary theories that can explain the behavior of ecotourists and help operators and marketers adjust their strategies to attract and retain visitors to ecotourist destinations.

  • Název v anglickém jazyce

    Tourist Motivation as an Antecedent of Destination and Ecotourism Loyalty

  • Popis výsledku anglicky

    Objective: This study evaluates the role of tourist motivation in the determination of destination and ecotourism loyalty using push and pull motivation theory and the theory of planned behavior. The paper also analyses the mediating effects of satisfaction and destination image in the relationships between motivation and the two types of loyalty. Method/analysis: Primary data has been gathered from surveys involving 522 Vietnamese tourists traveling to the Bohemian Switzerland National Park in the Czech Republic. Data analysis was conducted using structural equation modeling (SEM) techniques in R. Findings: The findings support both direct and indirect positive associations between tourist motivation and destination and ecotourism loyalty. In terms of ecotourism loyalty, the effect is mediated by destination image. In terms of destination loyalty, the effect is mediated by satisfaction and destination image. Novelty/improvement: This study has further expanded the theory of planned behavior in the context of ecotourism by linking it to travel career pattern theory and functionalist theory. These are complementary theories that can explain the behavior of ecotourists and help operators and marketers adjust their strategies to attract and retain visitors to ecotourist destinations.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Emerging Science Journal

  • ISSN

    2610-9182

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    1114-1133

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85136302101