Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The impact of a nudge intervention on healthy complementary food purchasing: An experiment from a Czech university canteen

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28120%2F23%3A63561658" target="_blank" >RIV/70883521:28120/23:63561658 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.transformations.knf.vu.lt/58/article/theip" target="_blank" >http://www.transformations.knf.vu.lt/58/article/theip</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The impact of a nudge intervention on healthy complementary food purchasing: An experiment from a Czech university canteen

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study contributes evidence on the impact of nudges in steering healthy food choices in school canteen settings, especially in purchasing complementary food products on top of standard lunch meals. The study adopts an experimental research design, testing the effectiveness of prompt and placement nudges on purchasing complimentary food like fruit, salads, magnesium mineral water, and soups. The experiment took 33 days, equally divided into three periods: benchmark, prompt intervention, and placement intervention. Sales data were obtained from students (12,589) and employees (4,550). Logistic regression was employed in data analysis. Results reveal that both prompt and placement interventions significantly affect the sales of magnesium mineral water and salad, while the placement intervention significantly affects the sales of fruits. The experimental results analysis found that nudges’ effectiveness in selling lunch complements may vary by product type and between students and employees. Practical implications are proposed for nudge interventions to promote healthy consumption in public university canteen settings.

  • Název v anglickém jazyce

    The impact of a nudge intervention on healthy complementary food purchasing: An experiment from a Czech university canteen

  • Popis výsledku anglicky

    The study contributes evidence on the impact of nudges in steering healthy food choices in school canteen settings, especially in purchasing complementary food products on top of standard lunch meals. The study adopts an experimental research design, testing the effectiveness of prompt and placement nudges on purchasing complimentary food like fruit, salads, magnesium mineral water, and soups. The experiment took 33 days, equally divided into three periods: benchmark, prompt intervention, and placement intervention. Sales data were obtained from students (12,589) and employees (4,550). Logistic regression was employed in data analysis. Results reveal that both prompt and placement interventions significantly affect the sales of magnesium mineral water and salad, while the placement intervention significantly affects the sales of fruits. The experimental results analysis found that nudges’ effectiveness in selling lunch complements may vary by product type and between students and employees. Practical implications are proposed for nudge interventions to promote healthy consumption in public university canteen settings.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30308 - Nutrition, Dietetics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF19_073%2F0016941" target="_blank" >EF19_073/0016941: Juniorské granty UTB ve Zlíně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Transformations in Business &amp; Economics

  • ISSN

    1648-4460

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    58

  • Stát vydavatele periodika

    LT - Litevská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    260-280

  • Kód UT WoS článku

    001073534400015

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85153729332