Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F16%3A43874944" target="_blank" >RIV/70883521:28150/16:43874944 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6135/5508" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6135/5508</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-457" target="_blank" >10.5817/PedOr2016-3-457</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá možnostmi využití situační analýzy v pedagogickém výzkumu. I když je situační analýza novou metodou, významně se rozvíjející až v poslední dekádě, lze se s ní dnes setkat v široké škále společenských a humanitních věd. Přes tento úspěch napříč různými obory prozatím nedošlo k výraznému rozšíření situační analýzy do výzkumu edukačního/pedagogického, a to ani v zahraničí, ani v ČR. Tomu stále dominuje zakotvená teorie první generace nebo konstruktivisticky orientovaná zakotvená teorie. Studie na tento deϐicit reaguje tím, že představuje situační analýzu jako "balík teorie/metody", přičemž demonstruje nejenom její ontologicko-epistemologická východiska ke studiu sociální/edukační reality a hlavní rozdíly oproti klasické zakotvené teorii, ale i principy používání tří klíčových nástrojů situační analýzy: (1) situačních map, (2) map sociálních světů a arén a (3) pozičních map. U všech tří nástrojů pak ukazuje jejich využití při zkoumání rozmanitých aspektů vzdělávání. V rámci diskuse těchto aspektů studie upozorňuje na stěžejní výhody situační analýzy jako teoreticko-metodologického přístupu ke studiu pedagogických jevů.
Název v anglickém jazyce
A new opportunity: Situational analysis in educational research
Popis výsledku anglicky
The present study deals with the possibilities of utilizing situational analysis in pedagogical research. Although situational analysis is a new method that has been significantly developing only in the last decade, it is now widely used in a range of social sciences and humanities. Despite the success across various disciplines, situational analysis has not yet widely penetrated into the research on education neither abroad, nor in the Czech Republic. It is still dominated by the first generation grounded theory or the constructivist oriented grounded theory. The present study responds to this deficit by representing situational analysis as a "theory/method package" while demonstrating not only its ontological-epistemological bases for the study of social/educational reality and the main differences from the classic grounded theory, but also principles for using the three key tools of situational analysis: (1) situational maps, (2) maps of social worlds and arenas and (3) positional maps. The study demonstrates the use of all these three tools for examining various aspects of education. In a discussion on these aspects, the study highlights the key benefits of situational analysis as a theoretical-methodological approach to the study of educational phenomena.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
457-481
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—