Representations of nature in ecotourism advertisements
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F16%3A43875203" target="_blank" >RIV/70883521:28150/16:43875203 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://katedry.ped.muni.cz/anglictina/wp-content/uploads/sites/2/2016/06/trckova_1_2016.pdf" target="_blank" >https://katedry.ped.muni.cz/anglictina/wp-content/uploads/sites/2/2016/06/trckova_1_2016.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/DI2016-1-79" target="_blank" >10.5817/DI2016-1-79</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Representations of nature in ecotourism advertisements
Popis výsledku v původním jazyce
Employing the appraisal theory and the system of transitivity, the study explores representations of nature and the human-nature relationship in ecotourism advertisements on the website Responsible Travel. It is revealed that a number of empowering discursive devices with regard to nature are employed in the data, including the allocation of the agentive role in constructive processes to inanimate natural elements, the adoption of the activation of tokens and the activation of experiences, and celebratory portrayals of nature as an aesthetically pleasing artwork and a spectacle of supernatural qualities. Yet, it is argued that the celebration and the empowerment of nature in the ecotourism advertisements tend to take place at the expense of the reproduction of the human-nature dichotomy, portraying nature as the Other.
Název v anglickém jazyce
Representations of nature in ecotourism advertisements
Popis výsledku anglicky
Employing the appraisal theory and the system of transitivity, the study explores representations of nature and the human-nature relationship in ecotourism advertisements on the website Responsible Travel. It is revealed that a number of empowering discursive devices with regard to nature are employed in the data, including the allocation of the agentive role in constructive processes to inanimate natural elements, the adoption of the activation of tokens and the activation of experiences, and celebratory portrayals of nature as an aesthetically pleasing artwork and a spectacle of supernatural qualities. Yet, it is argued that the celebration and the empowerment of nature in the ecotourism advertisements tend to take place at the expense of the reproduction of the human-nature dichotomy, portraying nature as the Other.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
DISCOURSE and INTERACTION
ISSN
1802-9930
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
79-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—