Proměny bariér ke vzdělávání dospělých v České republice: 2005-2015
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F17%3A63517589" target="_blank" >RIV/70883521:28150/17:63517589 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1657/1893" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1657/1893</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2017-3-5" target="_blank" >10.5817/SP2017-3-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměny bariér ke vzdělávání dospělých v České republice: 2005-2015
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá bariérami ve vzdělávání dospělých v České republice. Přestože zdejší vzdělávací politika považuje odstraňování bariér k celoživotnímu učení za jeden ze svých hlavních cílů, na základě dat z empirického šetření ukazujeme, že je ve své snaze neúspěšná. Pro formulaci tohoto závěru vycházíme z výsledků dvou reprezentativních šetření bariér vzdělávání dospělých realizovaných v ČR v roce 2005 (n = 1240) a 2015 (n = 1038). Prostřednictvím statistického modelování pak na d atech z roku 2015 ukazujeme klíčové faktory ovlivňující výskyt tří typů bariér ke vzdělávání dospělých – situačních, institucionálních a dispozičních. Ve studii docházíme k závěru, že míra pociťovaných situačních bariér k celoživotnímu učení v ČR v poslední dekádě mírně narostla. Zároveň významně narostla i míra pociťovaných institucionálních bariér, které nově představují jednu z hlavních překážek k dalšímu vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Changes in barriers to adult education in the Czech Republic: 2005-2015
Popis výsledku anglicky
The study deals with barriers to adult education in the Czech Republic. Although the national education policy considers elimination of barriers to life-long learning as one of its main goals, we show that it has been unsuccessful in its efforts. To formulate this conclusion, we draw on the results of two representative surveys of Czech adults from 2005 (n = 1240) and 2015 (n = 1038) that focused on educational barriers. Subsequently, we also identify key factors influencing the occurrence of three types of barriers to adult education-situational, institutional and dispositional-through statistical data modeling from 2015. Our findings suggest that the degree of perceived situational barriers to life-long learning in the Czech Republic has increased slightly during the last decade. At the same time, the level of perceived institutional barriers has increased significantly, making it one of the main barriers to life-long learning.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
69-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85031943448