Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63584978" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63584978 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/" target="_blank" >https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato kapitola se zaměřuje na identifikaci a analýzu bariér, které dospělým brání v účasti na neformálním vzdělávání v České republice. S využitím teorie bariér Patricie Crossové (1981) a současných empirických dat systematizuje dosavadní poznatky o percepci těchto překážek a jejich vývoj v letech 2005 až 2020. Kapitola nejprve popisuje hlavní typy bariér (situační, dispoziční a institucionální) a jejich rozdílné dopady na účast jednotlivých sociálních skupin. Dále je představena nově validizovaná metodologie výzkumu – dotazník NP-NFE-Q – zaměřená na zkoumání neúčasti dospělých v neformálním vzdělávání. Tento nástroj umožňuje detailnější vhled do faktorů ovlivňujících neúčast, přičemž empirická data ukazují na dlouhodobý nárůst dispozičních a situačních bariér v české populaci. Kapitola také přináší analýzu vývoje neúčasti v různých sociálních skupinách a nabízí klastrovou typologii nízko-kvalifikovaných pracovníků, kteří jsou nejvíce ohroženi vyloučením z celoživotního učení.Výsledky kapitoly potvrzují trend rostoucí vzdělávací nerovnosti, přičemž v České republice dochází k saturaci poptávky po dalším vzdělávání, což vede ke snižování motivace k účasti zejména mezi méně vzdělanými dospělými. Závěrem kapitola zdůrazňuje důležitost cílených opatření vzdělávací politiky, která by měla reagovat na specifické bariéry a podmínky jednotlivých skupin dospělé populace.

  • Název v anglickém jazyce

    Barriers in Adult Education: Empirical Findings from the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter focuses on identifying and analyzing the barriers that prevent adults from participating in non-formal education in the Czech Republic. Utilizing Patricia Cross’s (1981) theory of barriers and contemporary empirical data, it systematizes existing knowledge on the perception of these obstacles and their development between 2005 and 2020. The chapter first describes the main types of barriers—situational, dispositional, and institutional—and their varying impacts on the participation of different social groups. Furthermore, it introduces a newly validated research methodology, the NP-NFE-Q questionnaire, designed to examine adults&apos; non-participation in non-formal education. This tool provides a more detailed insight into the factors influencing non-participation, with empirical data indicating a long-term increase in dispositional and situational barriers within the Czech population. The chapter also analyzes the trends in non-participation across various social groups and presents a cluster typology of low-skilled workers who are most at risk of being excluded from lifelong learning.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Učení a vzdělávání dospělých

  • ISBN

    978-80-271-3914-9

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    273-293

  • Počet stran knihy

    400

  • Název nakladatele

    GRADA PUBLISHING

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly