Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63584978" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63584978 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/" target="_blank" >https://www.grada.cz/uceni-a-vzdelavani-dospelych-10343/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bariéry ve vzdělávání dospělých: Empirické poznatky z České republiky
Popis výsledku v původním jazyce
Tato kapitola se zaměřuje na identifikaci a analýzu bariér, které dospělým brání v účasti na neformálním vzdělávání v České republice. S využitím teorie bariér Patricie Crossové (1981) a současných empirických dat systematizuje dosavadní poznatky o percepci těchto překážek a jejich vývoj v letech 2005 až 2020. Kapitola nejprve popisuje hlavní typy bariér (situační, dispoziční a institucionální) a jejich rozdílné dopady na účast jednotlivých sociálních skupin. Dále je představena nově validizovaná metodologie výzkumu – dotazník NP-NFE-Q – zaměřená na zkoumání neúčasti dospělých v neformálním vzdělávání. Tento nástroj umožňuje detailnější vhled do faktorů ovlivňujících neúčast, přičemž empirická data ukazují na dlouhodobý nárůst dispozičních a situačních bariér v české populaci. Kapitola také přináší analýzu vývoje neúčasti v různých sociálních skupinách a nabízí klastrovou typologii nízko-kvalifikovaných pracovníků, kteří jsou nejvíce ohroženi vyloučením z celoživotního učení.Výsledky kapitoly potvrzují trend rostoucí vzdělávací nerovnosti, přičemž v České republice dochází k saturaci poptávky po dalším vzdělávání, což vede ke snižování motivace k účasti zejména mezi méně vzdělanými dospělými. Závěrem kapitola zdůrazňuje důležitost cílených opatření vzdělávací politiky, která by měla reagovat na specifické bariéry a podmínky jednotlivých skupin dospělé populace.
Název v anglickém jazyce
Barriers in Adult Education: Empirical Findings from the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This chapter focuses on identifying and analyzing the barriers that prevent adults from participating in non-formal education in the Czech Republic. Utilizing Patricia Cross’s (1981) theory of barriers and contemporary empirical data, it systematizes existing knowledge on the perception of these obstacles and their development between 2005 and 2020. The chapter first describes the main types of barriers—situational, dispositional, and institutional—and their varying impacts on the participation of different social groups. Furthermore, it introduces a newly validated research methodology, the NP-NFE-Q questionnaire, designed to examine adults' non-participation in non-formal education. This tool provides a more detailed insight into the factors influencing non-participation, with empirical data indicating a long-term increase in dispositional and situational barriers within the Czech population. The chapter also analyzes the trends in non-participation across various social groups and presents a cluster typology of low-skilled workers who are most at risk of being excluded from lifelong learning.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Učení a vzdělávání dospělých
ISBN
978-80-271-3914-9
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
273-293
Počet stran knihy
400
Název nakladatele
GRADA PUBLISHING
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—