Pohled učitelů 1. stupně základních škol na žákovskou otázku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F17%3A63517667" target="_blank" >RIV/70883521:28150/17:63517667 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2017online.pdf" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2017online.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pohled učitelů 1. stupně základních škol na žákovskou otázku
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje autentické pohledy učitelů 1. stupně základní školy na přítomnost žákovských otázek ve výuce matematiky. Úvodem příspěvek předkládá teoretické vymezení dialogické výuky a formy interakce mezi učitelem a žákem. Mezi učitelem a žákem během výuky probíhají komunikační sekvence, jež jsou mobilizovány otázkou a jejímž potenciálem je aktivizovat žákovo myšlení. Komunikace je základem pro dialogickou výuku, proto studie uvádí také postavení žákovské otázky v dialogické výuce na 1. stupni základní školy. Ve druhé části příspěvek prezentuje závěry polostrukturovaných rozhovorů s učiteli prvního stupně základní školy, které prezentují své pohledy na postavení žákovské otázky ve výuce. Rozhovory ukázaly, že 1) učitelé podporují žáky, aby kladli otázky, 2) sami se snaží žákům klást otevřené otázky, 3) až na základě našeho interview si učitelé uvědomili, že žáci se ptají málo a že otázky ve výuce kladou primárně učitelé. Z výpovědi učitelů jsme vytvořili kategorie a z nich jsme následně vyhodnotili závěry tohoto předvýzkumného kroku.
Název v anglickém jazyce
The teacher's view of the pupil's question
Popis výsledku anglicky
The paper presents authentic views of primary school teachers on the presence of pupils' questions in mathematics teaching. The paper introduces the theoretical definition of dialogic teaching and the form of interaction between the teacher and the pupil. There are communication sequences between the teacher and the pupil during the class, which are mobilized by the question and whose potential is to activate the pupil's thinking. Communication is the basis for dialogic teaching, so the study also highlights the status of pupil question in the dialogic teaching at elementary school. In the second part, the paper presents the conclusions of semi-structured interviews with elementary school teachers who present their views on the status of the pupil's question in teaching. Interviews have shown that 1) teachers support pupils to ask questions 2) teachers themselves ask pupils using open questions 3) only after our interview have teachers realized that pupils do not ask much and that the questions in teaching are primarily asked by teachers. We created categories from teachers' testimonies, and subsequently evaluated the conclusions of this pre-research step. Keywords: Dialogic teaching; interaction; Pupil question; interview; Teacher's attitude towards the pupil question;
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
III
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
53-64
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—