Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty, aneb učitelova koncepce nadání v analýze metafor
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63522956" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63522956 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/180/showToc" target="_blank" >https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/180/showToc</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-3-3" target="_blank" >10.5817/SP2019-3-3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty, aneb učitelova koncepce nadání v analýze metafor
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá koncepcemi nadání a jejich vlivem na pedagogickou praxi. Cílem výzkumu je identifikovat koncepce nadání, které jsou ukryty v metaforických pojmech, které deklarují učitelé základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií. Pomocí analýzy metafor jsme identifikovali 20 tematických kódů, které jsme zařadili pod koncepce nadání. Výzkumu se zúčastnilo 432 učitelů, od nichž bylo získáno 521 kódů. Zjistili jsme, že téměř polovina kódů popisuje nadané žáky jako vysoce výkonné se skvělými vlastnostmi (výkonové koncepce). Asi třetina učitelů vnímá problémy nadaných v soc. oblasti a uvědomuje si obtížnost pedagogické činnosti s nadanými (socio-kulturní koncepce). Menší část učitelů zastává koncepce konzervativní, liberální, nesouhlasí s integrací nadaných žáků a dokonce evidujeme i negativistické postoje k nadání. Vzniklé koncepce jsme v diskusi zařadili pod moderní, které považujeme za rozvojetvorné a pod tradiční, které rozvíjí nadání jen omezeně. Preference tradičních koncepcí významně převládala.
Název v anglickém jazyce
Gifted pupil is as a Jágr between hockey players: Teachers‘ conception of giftedness in metaphor analysis
Popis výsledku anglicky
The article focuses on the conceptions of giftedness and its influence on pedagogical practice. The aim of the research is to identify the conceptions of giftedness which are hidden in metaphorical terms which are declared by the teachers at primary schools and the corresponding classes of multi-year gymnasiums. Using the metaphor analysis, we identified 20 thematic codes which were sorted into their respective giftedness conceptions. The survey involved 432 teachers, from whom 521 codes were obtained. We found out that nearly a half of the metaphors describe the gifted pupils as highly efficient and with brilliant characteristics (performance conceptions). About a third of the teachers perceive the problems of gifted pupils in the social sphere and they realize the difficulty of pedagogical work with the gifted pupils (socio-cultural conceptions). A lesser part of teachers holds conservative, liberal conceptions, they do not agree with integration of the gifted pupils and we even registered negative attitudes towards giftedness. Created conceptions have been included under the modern conceptions, which we consider to be developmental and under the traditional one, which develops the talents only in a limited way. The preference of traditional concepts has prevailed.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
"77 "- 92
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85075161389