Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty, aneb učitelova koncepce nadání v analýze metafor

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63522956" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63522956 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/180/showToc" target="_blank" >https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/180/showToc</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-3-3" target="_blank" >10.5817/SP2019-3-3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty, aneb učitelova koncepce nadání v analýze metafor

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá koncepcemi nadání a jejich vlivem na pedagogickou praxi. Cílem výzkumu je identifikovat koncepce nadání, které jsou ukryty v metaforických pojmech, které deklarují učitelé základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií. Pomocí analýzy metafor jsme identifikovali 20 tematických kódů, které jsme zařadili pod koncepce nadání. Výzkumu se zúčastnilo 432 učitelů, od nichž bylo získáno 521 kódů. Zjistili jsme, že téměř polovina kódů popisuje nadané žáky jako vysoce výkonné se skvělými vlastnostmi (výkonové koncepce). Asi třetina učitelů vnímá problémy nadaných v soc. oblasti a uvědomuje si obtížnost pedagogické činnosti s nadanými (socio-kulturní koncepce). Menší část učitelů zastává koncepce konzervativní, liberální, nesouhlasí s integrací nadaných žáků a dokonce evidujeme i negativistické postoje k nadání. Vzniklé koncepce jsme v diskusi zařadili pod moderní, které považujeme za rozvojetvorné a pod tradiční, které rozvíjí nadání jen omezeně. Preference tradičních koncepcí významně převládala.

  • Název v anglickém jazyce

    Gifted pupil is as a Jágr between hockey players: Teachers‘ conception of giftedness in metaphor analysis

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on the conceptions of giftedness and its influence on pedagogical practice. The aim of the research is to identify the conceptions of giftedness which are hidden in metaphorical terms which are declared by the teachers at primary schools and the corresponding classes of multi-year gymnasiums. Using the metaphor analysis, we identified 20 thematic codes which were sorted into their respective giftedness conceptions. The survey involved 432 teachers, from whom 521 codes were obtained. We found out that nearly a half of the metaphors describe the gifted pupils as highly efficient and with brilliant characteristics (performance conceptions). About a third of the teachers perceive the problems of gifted pupils in the social sphere and they realize the difficulty of pedagogical work with the gifted pupils (socio-cultural conceptions). A lesser part of teachers holds conservative, liberal conceptions, they do not agree with integration of the gifted pupils and we even registered negative attitudes towards giftedness. Created conceptions have been included under the modern conceptions, which we consider to be developmental and under the traditional one, which develops the talents only in a limited way. The preference of traditional concepts has prevailed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Paedagogica

  • ISSN

    1803-7437

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    "77 "- 92

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85075161389