TYPIZAČNÍ DIDAKTICKÉ POSTUPY UČITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63524070" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63524070 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45873/Forum_mladych_vyzkumniku_VI_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y" target="_blank" >https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45873/Forum_mladych_vyzkumniku_VI_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/fmv.VII.7" target="_blank" >10.7441/fmv.VII.7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
TYPIZAČNÍ DIDAKTICKÉ POSTUPY UČITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná práce se zaměřuje na zjišťování didaktických postupů u učitelů mateřských škol. Postupy participujících učitelek byly zkoumány na příkladu přírodovědného vzdělávání. V úvodu představujeme soudobé trendy ve vzdělávání v mateřské škole; přibližujeme možná paradigmatická východiska transferu vzdělávacího obsahu učitelem a pohledů na učení se dítěte, jež u učitelů determinují volby vlastních didaktických postupů. Cílem výzkumu bylo popsat volené strategie u participujících učitelek mateřských škol a pokusit se přiblížit, jak se v reálné didaktické situaci konstruují tyto intencionální učitelovy postupy. Sledované didaktické postupy participantek nás vedly k typizování jednotlivých způsobů didaktických postupů ve významu charakterizace jedinečnosti a korelativně nastiňovaly specifika osobního pedagogického stylu participující učitelky. Nečiníme si ambice na zobecňování výsledků, avšak na výzkum bude navazováno s cílem zjistit, zda dané typy postupů fungují coby modely postupů učitelů mateřských škol. Data získaná z participačního pozorování zjistila různící se didaktické strategie a odhalila osobní příklon učitelek ke kurikulu cílově zaměřenému, na dítě cílícímu, či kurikulu pojímajícímu roli učitele jako facilitátora. Navazující analýzou a zpracováním rozhovorů byly identifikovány specifické kategorie postupů učitelek, jež reflektují jejich odlišné pojímání transferizace obsahu vzdělávání. Celkové vyhodnocení získaných údajů vedlo k sestavení didaktické typologie učitelek mateřských škol. Na výzkum bude dále navazováno a předkládaná typologie bude podrobena obsáhlejšímu ověřování.
Název v anglickém jazyce
TYPIFIED DIDACTIC PROCEDURES OF A KINDERGARTEN TEACHER
Popis výsledku anglicky
The presented study focuses on finding out didactic strategies of kindergarten teachers. The practices of the participating teachers were examined on the example of science education. In the introduction, we present current trends in kindergarten education; we introduce possible paradigmatic starting points for the transfer of educational content by the teacher and views on the child's learning, which determine the choice of teachers' didactic procedures. The research aimed to describe the chosen strategies for the participating kindergarten teachers and to try to approach how these intentional teacher procedures are constructed in a real didactic situation. The observed didactic procedures of the participants led us to typify the individual ways of didactic procedures in the sense of characterizing the uniqueness and correlated the specifics of the personal pedagogical style of the participating teacher. We do not have ambitions to generalize the results, but the research will be followed up to find out whether the given types of procedures work as models of kindergarten teachers' procedures. The data obtained from participatory observation identified different didactic strategies and revealed the personal teachers´inclination to a goal-oriented, child-targeting curriculum, or a curriculum that understands the role of the teacher as a facilitator. Following the analysis and processing of interviews, specific categories of teachers' practices were identified, which reflect their different conceptions of the transfer of educational content. The overall evaluation of the obtained data led to the compilation of a didactic typology of kindergarten teachers. The research will be further followed up and the presented typology will be subjected to more extensive verification.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Fórum mladých výzkumníků VII.
ISBN
978-80-7454-872-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
61-79
Název nakladatele
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Místo vydání
Zlín
Místo konání akce
Zlín
Datum konání akce
28. 11. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—