KVALITA ŽIVOTA STUDENTŮ – VYSOKOŠKOLÁKŮ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63524537" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63524537 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45874/Vysokoskolsky_ucitel_vzdelavani_praktiky_pozice_2019.pdf?sequence=3&isAllowed=y" target="_blank" >https://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/45874/Vysokoskolsky_ucitel_vzdelavani_praktiky_pozice_2019.pdf?sequence=3&isAllowed=y</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/vu.2019.14" target="_blank" >10.7441/vu.2019.14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
KVALITA ŽIVOTA STUDENTŮ – VYSOKOŠKOLÁKŮ
Popis výsledku v původním jazyce
: Cílem příspěvku je prezentovat výzkumný záměr týkající se kvality života studentů – vysokoškoláků. Zvolené problematice je v posledních letech věnováno stále více pozornosti a stává se nedílnou součástí téměř všech vědních oborů. Teoretický rámec je tvořen současným i historickým pohledem na koncept kvality života a jeho determinanty, dále charakterizuje jedince v období mladé dospělosti, přičemž pozornost je směřována na vybranou cílovou skupinu – studenty vysoké školy. Akcent je kladen na edukační proces v terciárním vzdělávání ve spojitosti s vnímáním kvality života studentů. Empirická část se zaměřuje na subjektivní vnímání životních cílů studentů vysoké školy. Otázky míří na životně důležité cíle studentů, jakým způsobem vlastní životní cíle realizují a jak jsou spokojeni s jejich naplňováním či jakou důležitost těmto cílům studenti přikládají. Vzhledem k výzkumnému problému je volen kvalitativní výzkum s využitím systému individuálního hodnocení kvality života. Výzkumný vzorek budou tvořit studenti UTB ve Zlíně, data budou získávána pomocí kvalitativního dotazování – polostrukturované interview. Kvalita života je koncept, který k sobě poutá značnou pozornost psychologů, lékařů, vědců, politiků, ekonomů, sociologů, ale také pedagogů. Těžiště aplikace pojmu je ve zdravotnictví, mnohem méně je cíleně používán u zdravých jedinců (spíše jsou bráni jako kontrolní skupina vůči osobám nemocným) a ještě nižším počtu jsou výzkumy prováděny u populace dospívajících a mladých dospělých. Student — vysokoškolák je charakterizován jako mladý člověk ve věku 19—25 let, který studuje vysokou školu. Konkrétně nás bude zajímat vysokoškolák na UTB ve Zlíně. Cílem studie je: zjistit, jak studenti – vysokoškoláci specifikují své životní cíle v kontextu kvality života, zjistit, jak subjektivně vnímají studenti spokojenost s naplňováním vlastních životních cílů, zjistit, proč se rozhodli studovat vysokou školu a jak ovlivňuje studium jejich kvalitu života. Kvalitativní výzkum, polostrukturované interview s rámcovým scénářem rozhovoru se bude opírat o metodu SEIQoL. Její podstatou je systém individuálního 164 hodnocení kvality života, kde jedinec sám identifikuje životní cíle (oblasti, zájmy), jež jsou pro něj klíčové a určující vzhledem k jeho vlastní kvalitě života. Sekundární sběr dat formou analýzy písemné dokumentace. Metoda analýzy získaných dat je označována jako zakotvená teorie. Vnímání kvality života studentů – vysokoškoláků bude zkoumáno v rámci dosahování jejich vlastních cílů, což je často podmiňováno psychickou vyrovnaností, sebepoznáním a sebedůvěrou, kvalitou mezilidských vztahů, postojem mladého člověka k životu či duchovním/transcendentálním rozměrem.
Název v anglickém jazyce
QUALITY OF LIFE OF UNIVERSITY STUDENTS
Popis výsledku anglicky
The paper aims to present a research plan concerning the quality of life of students – university students. In recent years, more and more attention has been paid to this issue and has become an integral part of almost all scientific disciplines. The theoretical framework consists of a contemporary and historical view of the concept of quality of life and its determinants, further characterizes individuals in the period of young adulthood, while focusing on a selected target group – university students. The empirical part focuses on the subjective perception of the life goals of university students. The questions address the vital goals of the students, how they realize their own life goals, and how satisfied they are with their fulfillment. Due to the research problem, qualitative research is chosen using the system of individual quality of life evaluation. The research sample consists of TBU students in Zlín, and the data will be obtained using the qualitative interviewing – semi-structured interview. The aim of the study is (1) to find out how university students specify their life goals in the context of life quality; (2) to find out how they perceive their satisfaction with their own life goals; (3) to find out why they decided to study university and how it influences their life quality. Qualitative research with semi-structured interviews will be based on the SEIQoL method. The core of the method consists of a system of individual evaluation of the life quality, where the individual identifies life goals (areas, interests), which are crucial for him and determining concerning his / her quality of life. Secondary data collection is planned in the form of written documentation analysis. The perception of the quality of life of undergraduate students will be examined as part of the achievement of their own goals, which is often conditioned by psychological equilibrium, self-knowledge, and confidence, the quality of interpersonal relationships, the attitude of a young person to life or the spiritual/transcendental dimension.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vysokoškolský učitel - vzdělávání, praktiky, pozice
ISBN
978-80-7454-917-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
163-174
Název nakladatele
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Místo vydání
Zlín
Místo konání akce
Zlín
Datum konání akce
11. 4. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—