Cesta ke čtenářské gramotnosti: Znalost konvencí tištěného textu u dětí předškolního věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F20%3A63525965" target="_blank" >RIV/70883521:28150/20:63525965 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1840" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1840</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.000" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.000</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Cesta ke čtenářské gramotnosti: Znalost konvencí tištěného textu u dětí předškolního věku
Popis výsledku v původním jazyce
Čtení nespočívá pouze v identifikaci písmen a chápaní jejich spojení ve slovech. Čtenář také musí znát grafické a formální vlastnosti knihy, směr čtení a další prvky, které se souborně nazývají konvence tištěného textu. K jejich osvojení dochází již v předškolním věku. Cíle. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je úroveň znalosti konvencí tištěného textu u souboru českých dětí v předškolním věku (n = 142) a kterými faktory je tato úroveň podmíněna. Výzkumným nástrojem byl test vyvinutý M. M. Clayovou, který zjišťoval znalost 19 prvků tištěného textu. Druhým výzkumným nástrojem byl dotazník, v němž rodiče dětí popisovali gramotnostní prostředí domova. Výsledky. Podle očekávání výkon dětí v testu stoupal s věkem a zároveň se s věkem také zmenšovaly rozdíly mezi dětmi. Děti dosahovaly nejlepších výsledků v položkách, jež se týkaly chápání textu jako nositele příběhu, obálky knihy, identifikace velkého písmena a směru čtení. Regresní analýza zkoumala čtyři modely, které predikovaly výkon dětí v testu znalosti konvencí tištěného textu. Nejlepšími prediktory byly věk dětí, trvání čtení dítěti rodiči, alfabetické aktivity rodiče s dítětem a počet knih, které mělo dítě k dispozici. Zatímco první prediktor představuje zrání dítěte a kumulativní zkušenost s knihou v průběhu let, další tři prediktory charakterizují gramotnostní prostředí rodiny. Tyto čtyři prediktory objasnily 29,4 % celkové variance modelu. Oproti očekávání měla frekvence čtení dítěti slabý vztah ke znalostem konvencí textu. Závěry. Znalost konvencí textu se ukazuje nejen jako zajímavý teoretický rámec, ale i jako cenná diagnostická proměnná, která vypovídá nejen o důležitém prvku čtenářské pregramotnosti, ale také o gramotnostním prostředí rodiny.
Název v anglickém jazyce
Route to Literacy: Knowledge of Concepts about Print by Children of Preschool Age
Popis výsledku anglicky
In addition to the identification of letters and their clusters in words, reading requires additional knowledge and skills. Th e reader must be familiar with the graphic and formal properties of books, the directionality of reading, and other elements of books that are collectively called concepts about print. They are acquired as early as at preschool age. Aims: The aim of the research was to assess the knowledge of concepts about print of a sample of Czech preschool children (n = 142) and to identify the factors that related to this knowledge. A test originally developed by Marie M. Clay was used. It assessed 19 elements of print. Th e other research instrument was a questionnaire in which the parents of these children described their home literacy environment. Findings: As expected, the children’s performance improved with their age. Simultaneously, the differences in performance among children of the same age decreased with age. Th e children performed best in understanding a text as a carrier of a story, knowledge of the front page of a book, the identification of capital letters, and the directionality of reading. Regression analysis examined four models that predicted their performance in concepts about print. Th e best predictors appeared to be the age of the children, the amount of time spent on reading together, the parents’ print activities with the children, and the number of books a child possessed. While the fi rst predictor embraces the child’s maturation and experiences of books during preschool years, the other three predictors include the influence of the home literacy environment. Th ese four predictors explained 29.4% of the overall variance of the regression model. Contrary to expectations, the frequency of parents and children reading together had only a weak correlation with concepts about print. Conclusions: Knowledge of concepts about print appears to be an important theoretical framework, but it is also a valuable diagnostic variable in early literacy. In addition, it reveals the quality of the home literacy environment.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
70
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
157-178
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—