Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol. Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F20%3A63526672" target="_blank" >RIV/70883521:28150/20:63526672 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol. Badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace předkládá koncepci pojetí badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku s cílem reagovat tak na probíhající proměny ve společnosti, které by se měly odrazit ve vzdělávání dětí patřících do generace Alfa. Koncepce se opírá o analýzu strategických dokumentů vzdělávací politiky na národní i evropské úrovni. Konstatuje, že pro oblast předškolního vzdělávání nejsou dostatečně popsány rámce a podmínky, které by nabízely ucelenou koncepci pro rozvoj dítěte předškolního věku a práci učitele v mateřské škole. Specifika současných dětí, které vyrůstají v digitálně bohatém prostředí, jsou popsána v první kapitole a stávají se východiskem pro porozumění nutnosti změn v koncepci vzdělávání dětí předškolního věku. Děti generace Alfa potřebují rozvíjet takové dovednosti, které jsou v souladu s technologickými změnami ve společnosti a které je co nejlépe připraví na budoucí působení na profesních pozicích, jaké prozatím spíše tušíme, že mohou vznikat. Kapitola poukazuje také na potenciál rozvoje digitální gramotnosti a přináší pohled na její začlenění do vzdělávacích kurikulií na různých úrovních. Rámec badatelsky orientované vzdělávání se nutně opírá o schémata spojená s dětským poznáváním, jaká jsou vysvětlována ve druhé kapitole knihy. Autor objasňuje mechanismy, které jsou podstatné při orientaci učitele na badatelské vzdělávání. Významnou složkou dětského poznávání je v kontextu tématu knihy badatelské poznávání, kterému je věnována další kapitola. Autorka vysvětluje pojem vědecké bádání a poukazuje na rozvojové možnosti vlastního bádání dítěte, které získává nové zkušenosti, dovednosti a rozvíjí si i ty počáteční vědecké. Na základě existujících modelů badatelkou laděné koncepce vzdělávání představuje charakteristiku procesů a možností jejich aplikace při práci učitele v institucích jako je mateřská škola, ale také dětská skupina. Podstatná je přitom role učitele a její proměny s cílem podporovat zvídavost dítěte a vést ho k samostatnému a reflektovanému bádání. Čtvrtá kapitola se věnuje učiteli mateřské školy pohledem výzkumu. Ten byl zaměřen na přesvědčení učitelů mateřských škol vztahující se k badatelským aktivitám v mateřských školách. Přináší poznatky zaměřené na přesvědčení o přínosu aktivit a hodnocení vlastních kompetencích pro jejich aplikaci, které učitelé hodnotili relativně vysoko. Dalším komponentem jsou vnímané problémy jako nedostatek času a celková náročnost badatelských aktivit. Poslední kapitola dokresluje pohled na možnou koncepci badatelsky orientovaného předškolního vzdělávání. Odkazuje rovněž na propojení teoretické báze v publikaci s náměty pro bádání s dětmi v mateřské škole v podobě softwaru pro učitele.
Název v anglickém jazyce
Inquiry-based Education for Preschool children of Alpha generation
Popis výsledku anglicky
The publication presents the concept of inquiry-based education for preschool children to respond to ongoing changes in society, which should be reflected in the education of children belonging to the Alpha generation. The concept is based on the analysis of strategic documents of educational policy at the national and European level. It states that preschool education's framework and conditions are not sufficiently described with the lack of a comprehensive concept for preschool children's development and teacher's work with children in a preschool environment. The first chapter describes the specifics of contemporary children who grow up in a digitally productive environment as a starting point to understand the need for changes in the concept of preschool education level. Children of the Alpha generation need to develop skills that are in line with technological changes in society, and that will prepare them for future work in professional positions that we suspect for the time being that may arise. The chapter also points out the potential for digital literacy development and provides insight into its integration into educational curricula at various levels. The framework of inquiry-based education is necessarily based on schemes related to children's cognition, as explained in the second chapter of the book. The author clarifies the crucial mechanisms in the teacher's orientation to inquiry-based education, as described in the next chapter. The author explains the concept of scientific exploration and points out the child's developmental possibilities, which acquires new experiences and skills and develops early scientific skills. Based on the researcher's existing models, the tuned concept of education represents a characteristic of the processes and possibilities of their application in the work of teachers in institutions such as kindergarten, but also a children's group. At the same time, the teacher's role and changes are essential to support the child's curiosity and lead him to independent and reflected research. The fourth chapter deals with the preschool teacher from the perspective of research. It focused on the preschool teacher's beliefs related to inquiry-based activities in kindergartens. It brings knowledge focused on the belief in the benefits of these activities and teacher's competencies for their application, which teachers rated relatively highly. Another component is perceived problems such as lack of time and overall complexity of research activities. The last chapter completes the view of a possible concept of inquiry-based preschool education. It also refers to the theoretical basis in the publication with ideas for preschool children's exploration in the form of software for teachers.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL02000331" target="_blank" >TL02000331: Koncepce vzdělávání pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7454-934-2
Počet stran knihy
137
Název nakladatele
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Místo vydání
Zlín
Kód UT WoS knihy
—