Kritické čtení, psaní a kritická reflexe v pregraduální přípravě budoucích učitelů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F21%3A63540378" target="_blank" >RIV/70883521:28150/21:63540378 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kritické čtení, psaní a kritická reflexe v pregraduální přípravě budoucích učitelů
Popis výsledku v původním jazyce
Teoretická studie zpracovává aktuální zahraniční přístupy k vybraným metodám kritického myšlení, a to kritickému čtení, psaní a kritické reflexi. Poukazuje na souvislost uvedených metod s vysokoškolským vzděláváním a zasazuje je do kontextu pregraduální přípravy budoucích učitelů. Teoretická studie je rozdělena do čtyř částí. V první části autorka vymezuje úlohu uvedených metod ve vysokoškolské přípravě, spolu s pedagogickým ukotvením kritického myšlení. Ve druhé části předkládá teorii kritického čtení, ve které prezentuje jeho základní metody rozvoje, a to metody SQ3R, SQ4R a QAR. Ve třetí části pojednává o kritickém psaní v kontextu akademického psaní, kdy představuje základní charakteristiky kritického psaní a jejich možnou aplikaci v pregraduální přípravě. V poslední, čtvrté části, autorka uvádí kritickou reflexi s odkazem na reflektivní myšlení. V závěru příspěvek nabízí pedagogická a metodologická doporučení související s tématem příspěvku, která by mohla vést k vývoji této problematiky.
Název v anglickém jazyce
Critical Reading, Writing and Critical Reflection at undergraduate teacher preparation
Popis výsledku anglicky
The theoretical study elaborates current foreign approaches to selected methods of critical thinking, namely critical reading, writing and critical reflection. It points out the connection between these methods and higher education and places them in the context of undergraduate training of future teachers. The theoretical study is divided into four parts. In the first part, the author defines the role of these methods in higher education, together with the pedagogical anchoring of critical thinking. In the second part, he presents the theory of critical reading, in which he presents his basic methods of development, namely the methods SQ3R, SQ4R and QAR. The third part deals with critical writing in the context of academic writing, where it presents the basic characteristics of critical writing and their possible application in undergraduate preparation. In the last, fourth part, the author presents a critical reflection with reference to reflective thinking. In conclusion, the paper offers pedagogical and methodological recommendations related to the topic of the paper, which could lead to the development of this issue.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Pedagogika a andragogika I. (vedy o výchove a vzdelávaní)
ISBN
978-80-223-5146-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
72-82
Název nakladatele
Univerzita Komenského v Bratislave
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
20. 11. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—