Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

ZÁJEM O DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ PO COVIDu-19

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63561178" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63561178 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.slu.cz/file/cul/8a5326fc-e856-42a0-b948-ee7783e28e4d" target="_blank" >https://www.slu.cz/file/cul/8a5326fc-e856-42a0-b948-ee7783e28e4d</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    ZÁJEM O DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ PO COVIDu-19

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pandemie COVID-19 způsobila dočasný přechod z klasické prezenční výuky na distanční. Tento způsob výuky mimo jiné přinesl i kritický pohled některých rodičů na prezenční výuku. Po zvládnutí druhé vlny pandemie a návratu dětí do škol se zvýšil počet žádostí u pedagogicko-psychologických poraden o domácí individuální vzdělávání. Cílem výzkumu je odhalit důvody zvýšeného zájmu rodičů o domácí vzdělávání žáků základních škol. Data získaná z polostrukturovaných rozhovorů s 9 matkami a 1 otcem dětí navštěvující první stupeň základní školy byla podrobena analýze, která odhalila témata: nesouhlas s protiepidemickými opatřeními; nespokojenost se spoluprací se školou; klid na učení; návrat dětství, prostor pro sebepoznání. Zjištění nabídla pohled rodičů na jimi vnímané benefity domácí výuky, které se vynořily díky zkušenosti s distanční výukou v době pandemie COVID-19. Témata odhalila kromě nesouhlasu s protiepidemickými opatřeními a dalšími argumenty v prospěch domácího vzdělávání také sílící fenomén komunitních škol či skupin, které však popírají samotnou myšlenku domácího vzdělávání. Navíc tyto skupiny či školy nejsou z právního hlediska školami, a tudíž nemohou nahradit vzdělávání ve škole zapsané v rejstříku MŠMT. Naopak zjištění nepotvrdila jako důvod k domácímu vzdělávání zvýšenou obavu z nákazy COVID-19.

  • Název v anglickém jazyce

    INTEREST IN HOMESCHOOLING AFTER THE COVID-19 PANDEMIC

  • Popis výsledku anglicky

    The COVID-19 pandemic caused a temporary transition from classical full-time to distance learning. Among other things, this method of teaching brought a critical view of some parents on full-time teaching. After coping with the second wave of the pandemic and the return of children to school, the number of applications from pedagogical-psychological counseling centers for home individual education increased. The aim of the research is to reveal the reasons for the increased interest of parents in the homeschooling of primary school pupils. Data obtained from semi-structured interviews with 9 mothers and 1 father of children attending the first stage of primary school were analyzed, which revealed the following topics: disagreement with anti-epidemic measures; dissatisfaction with cooperation with the school; peace of mind for learning; return of childhood, space for self-knowledge. The findings offered a view of parents on the perceived benefits of homeschooling, which emerged from their experience of distance learning during the COVID-19 pandemic. In addition to disagreement with anti-epidemic measures and other arguments in favor of homeschooling, the topics also revealed a growing phenomenon of community schools or groups, which, however, deny the very idea of homschooling. In addition, these groups or schools are not schools from legal point of view, and therefore cannot replace education in a school registered with the Ministry of Education, Youth and Sports. On the contrary, the findings did not confirm the increased concern about COVID-19 infection as a reason for homeschooling.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proměny rodiny 10: Vztahy v rodině v čase pandemie - sborník příspěvků z konference

  • ISBN

    978-80-7510-513-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    37-47

  • Název nakladatele

    Slezská univerzita v Opavě

  • Místo vydání

    Opava

  • Místo konání akce

    Online - MS Teams

  • Datum konání akce

    11. 11. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku