ZÁJEM O DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ PO COVIDu-19
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F22%3A63561178" target="_blank" >RIV/70883521:28150/22:63561178 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.slu.cz/file/cul/8a5326fc-e856-42a0-b948-ee7783e28e4d" target="_blank" >https://www.slu.cz/file/cul/8a5326fc-e856-42a0-b948-ee7783e28e4d</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ZÁJEM O DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ PO COVIDu-19
Popis výsledku v původním jazyce
Pandemie COVID-19 způsobila dočasný přechod z klasické prezenční výuky na distanční. Tento způsob výuky mimo jiné přinesl i kritický pohled některých rodičů na prezenční výuku. Po zvládnutí druhé vlny pandemie a návratu dětí do škol se zvýšil počet žádostí u pedagogicko-psychologických poraden o domácí individuální vzdělávání. Cílem výzkumu je odhalit důvody zvýšeného zájmu rodičů o domácí vzdělávání žáků základních škol. Data získaná z polostrukturovaných rozhovorů s 9 matkami a 1 otcem dětí navštěvující první stupeň základní školy byla podrobena analýze, která odhalila témata: nesouhlas s protiepidemickými opatřeními; nespokojenost se spoluprací se školou; klid na učení; návrat dětství, prostor pro sebepoznání. Zjištění nabídla pohled rodičů na jimi vnímané benefity domácí výuky, které se vynořily díky zkušenosti s distanční výukou v době pandemie COVID-19. Témata odhalila kromě nesouhlasu s protiepidemickými opatřeními a dalšími argumenty v prospěch domácího vzdělávání také sílící fenomén komunitních škol či skupin, které však popírají samotnou myšlenku domácího vzdělávání. Navíc tyto skupiny či školy nejsou z právního hlediska školami, a tudíž nemohou nahradit vzdělávání ve škole zapsané v rejstříku MŠMT. Naopak zjištění nepotvrdila jako důvod k domácímu vzdělávání zvýšenou obavu z nákazy COVID-19.
Název v anglickém jazyce
INTEREST IN HOMESCHOOLING AFTER THE COVID-19 PANDEMIC
Popis výsledku anglicky
The COVID-19 pandemic caused a temporary transition from classical full-time to distance learning. Among other things, this method of teaching brought a critical view of some parents on full-time teaching. After coping with the second wave of the pandemic and the return of children to school, the number of applications from pedagogical-psychological counseling centers for home individual education increased. The aim of the research is to reveal the reasons for the increased interest of parents in the homeschooling of primary school pupils. Data obtained from semi-structured interviews with 9 mothers and 1 father of children attending the first stage of primary school were analyzed, which revealed the following topics: disagreement with anti-epidemic measures; dissatisfaction with cooperation with the school; peace of mind for learning; return of childhood, space for self-knowledge. The findings offered a view of parents on the perceived benefits of homeschooling, which emerged from their experience of distance learning during the COVID-19 pandemic. In addition to disagreement with anti-epidemic measures and other arguments in favor of homeschooling, the topics also revealed a growing phenomenon of community schools or groups, which, however, deny the very idea of homschooling. In addition, these groups or schools are not schools from legal point of view, and therefore cannot replace education in a school registered with the Ministry of Education, Youth and Sports. On the contrary, the findings did not confirm the increased concern about COVID-19 infection as a reason for homeschooling.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proměny rodiny 10: Vztahy v rodině v čase pandemie - sborník příspěvků z konference
ISBN
978-80-7510-513-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
37-47
Název nakladatele
Slezská univerzita v Opavě
Místo vydání
Opava
Místo konání akce
Online - MS Teams
Datum konání akce
11. 11. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—