Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inteligence a (lesní) moudrost

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63577498" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63577498 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://gymnasion.org/produkt/g34-na-tema-inteligence/" target="_blank" >https://gymnasion.org/produkt/g34-na-tema-inteligence/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inteligence a (lesní) moudrost

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V současných diskusích o umělé inteligenci (AI) se vytrácí rozdíl mezi inteligencí a moudrostí. K hlubšímu rozlišování může napomoci revitalizace Aristotelových pěti cest, jimiž duše může dosahovat pravdy. Starořecký filosof totiž uznává za adekvátní racionální ctnosti jak umění, teoretické vědění, praktickou rozumnost, tak i filosofickou moudrost a intuitivní pochopení. A zatímco AI je strojový algoritmus, lidská moudrost rozvíjená filosofií kombinuje vědecké myšlení s intuitivním náhledem. Na příkladu anglického termínu &quot;woodcraft&quot; a jeho překladu do podoby &quot;lesní moudrost&quot; (nikoliv řemeslo) je v textu deklarován tento zdroj moderních forem výchovy v přírodě jako cesta lidskosti, inspirativní i pro současnou pedagogiku. Pojetí lesní moudrosti totiž v české tradici není pouhou rozumovou inteligencí, na níž si zakládá školská vzdělanost, ale výchova v přírodě bytostně předpokládá rovněž imperativ lidskosti, rituální obřadnosti, mravního étosu a spirituální hloubky.

  • Název v anglickém jazyce

    Intelligence and (Forest) Wisdom

  • Popis výsledku anglicky

    In current discussions about artificial intelligence (AI), the distinction between intelligence and wisdom is becoming blurred. A deeper differentiation can be aided by the revitalization of Aristotle&apos;s five pathways through which the soul can attain truth. The ancient Greek philosopher acknowledged rational virtues such as art, theoretical knowledge, practical reason, philosophical wisdom, and intuitive understanding as adequate. While AI is a machine algorithm, human wisdom, developed through philosophy, combines scientific thinking with intuitive insight. The example of the English term &quot;woodcraft&quot; and its translation into &quot;forest wisdom&quot; (not craftsmanship) in the text demonstrates this source of modern forms of education in nature as a path to humanity, also inspiring contemporary pedagogy. The concept of forest wisdom in Czech tradition is not merely rational intelligence, which the school system emphasizes, but education in nature inherently also presupposes the imperative of humanity, ritualistic ceremonialism, moral ethos, and spiritual depth.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Gymnasion

  • ISSN

    1214-603X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18/1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    34

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    84-95

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus