Inteligence a (lesní) moudrost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F24%3A63577498" target="_blank" >RIV/70883521:28150/24:63577498 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://gymnasion.org/produkt/g34-na-tema-inteligence/" target="_blank" >https://gymnasion.org/produkt/g34-na-tema-inteligence/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inteligence a (lesní) moudrost
Popis výsledku v původním jazyce
V současných diskusích o umělé inteligenci (AI) se vytrácí rozdíl mezi inteligencí a moudrostí. K hlubšímu rozlišování může napomoci revitalizace Aristotelových pěti cest, jimiž duše může dosahovat pravdy. Starořecký filosof totiž uznává za adekvátní racionální ctnosti jak umění, teoretické vědění, praktickou rozumnost, tak i filosofickou moudrost a intuitivní pochopení. A zatímco AI je strojový algoritmus, lidská moudrost rozvíjená filosofií kombinuje vědecké myšlení s intuitivním náhledem. Na příkladu anglického termínu "woodcraft" a jeho překladu do podoby "lesní moudrost" (nikoliv řemeslo) je v textu deklarován tento zdroj moderních forem výchovy v přírodě jako cesta lidskosti, inspirativní i pro současnou pedagogiku. Pojetí lesní moudrosti totiž v české tradici není pouhou rozumovou inteligencí, na níž si zakládá školská vzdělanost, ale výchova v přírodě bytostně předpokládá rovněž imperativ lidskosti, rituální obřadnosti, mravního étosu a spirituální hloubky.
Název v anglickém jazyce
Intelligence and (Forest) Wisdom
Popis výsledku anglicky
In current discussions about artificial intelligence (AI), the distinction between intelligence and wisdom is becoming blurred. A deeper differentiation can be aided by the revitalization of Aristotle's five pathways through which the soul can attain truth. The ancient Greek philosopher acknowledged rational virtues such as art, theoretical knowledge, practical reason, philosophical wisdom, and intuitive understanding as adequate. While AI is a machine algorithm, human wisdom, developed through philosophy, combines scientific thinking with intuitive insight. The example of the English term "woodcraft" and its translation into "forest wisdom" (not craftsmanship) in the text demonstrates this source of modern forms of education in nature as a path to humanity, also inspiring contemporary pedagogy. The concept of forest wisdom in Czech tradition is not merely rational intelligence, which the school system emphasizes, but education in nature inherently also presupposes the imperative of humanity, ritualistic ceremonialism, moral ethos, and spiritual depth.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gymnasion
ISSN
1214-603X
e-ISSN
—
Svazek periodika
18/1
Číslo periodika v rámci svazku
34
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
84-95
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—