Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Marketingový výzkum návštěvnosti - významný nástroj destinačního managementu: Příklad Kraje Vysočina

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F71226401%3A_____%2F17%3AN0000004" target="_blank" >RIV/71226401:_____/17:N0000004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Marketingový výzkum návštěvnosti - významný nástroj destinačního managementu: Příklad Kraje Vysočina

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Destinační management je v současnosti v České republice vysoce aktuálním tématem. Tato skutečnost souvisí s novou možností získávat dotace na marketingové aktivity cestovního ruchu především na lokální úrovni od Ministerstva pro místní rozvoj z Národního programu podpory cestovního ruchu. Nový zdroj financování, ale i potřeba konkurenceschopnosti destinací a podpora regionálního rozvoje jsou hlavními důvody, proč po celé České republice vznikají oblastní destinační společnosti, jejichž aktivity by měly být na regionální úrovni zastřešeny krajskými destinačními společnostmi. V Kraji Vysočina koncem roku 2016 existovaly již dvě oblastní destinační společnosti – Koruna Vysočiny a Rozvoj Třebíčska. Do budoucna se ovšem dá předpokládat vznik dalších organizací. Vysočina Tourism, příspěvková organizace, se snaží jako regionální destinační společnost efektivně koordinovat činnost všech aktérů v cestovním ruchu ve svém zájmovém území. Význam spolupráce destinačních organizací všech úrovní do budoucna ještě vzroste, neboť produkty oblastních destinačních společností budou začleněny do marketingových aktivit turistického regionu Vysočina. Kraj Vysočina byl jako modelové území této publikace vybrán z důvodu jeho specifického postavení v rámci České republiky. Kraj Vysočina vznikl v roce 2000 a je jediným z krajů, jenž nebyl propojen integrujícími historickými vazbami, regionální spolupráce (včetně spolupráce v oblasti cestovního ruchu) musela být postupně budována od naprostých základů. Vybudování efektivního systému organizace a řízení cestovního ruchu je jednou z rozvojových priorit Krajského úřadu Kraje Vysočina. Odborná monografie je výsledkem interního grantu Vysoké školy polytechnické Jihlava Marketingový výzkum návštěvnosti Kraje Vysočina (č. 1200/4/1612). Cílem publikace je poskytnout subjektům zakládajícím lokální destinační společnosti požadovaný prakticky využitelný informační zdroj o terminologii a základních principech cestovního ruchu, marketingu (včetně marketingového výzkumu) a destinačního managementu. Potřebnost takovéhoto informačního zdroje vyplynula z aktivit krajské příspěvkové organizace Vysočina Tourism, která cíleně poskytuje informace pracovníkům státní správy, samosprávám i podnikatelské sféře v oblasti cestovního ruchu a zaznamenává často nedostatečné odborné vědomosti zakladatelů oblastních destinačních společností. Úvodní kapitoly monografie, které jsou zaměřeny na teoretické aspekty cestovního ruchu, destinačního managementu a marketingu, byly zpracovány převážně na základě studia dostupných informačních zdrojů pomocí induktivně-deduktivních metod, metod zobecnění, abstrakce a metod deskriptivních. Při zpracování výzkumné části publikace byly použity i další metody vědecké práce. V monografii je jedna kapitola věnována Kraji Vysočina, který je územně shodný s turistickým regionem Vysočina (členění CzechTourism). V publikaci je tato destinace stručně charakterizována s důrazem na nabídku cestovního ruchu pomocí popisu současného primárního a sekundárního potenciálu pro rozvoj cestovního ruchu. Praktickým přínosem této kapitoly je publikování regionalizace Kraje Vysočina podle celkového potenciálu cestovního ruchu. Na základě výsledků analýz je zřejmé, že celé území regionu má vhodné předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu, jednotlivé části destinace ovšem mají předpoklady různé a potenciál odlišně veliký – a tomuto faktu je nezbytné přizpůsobit management cestovního ruchu v oblasti. Vzhledem k tomu, že Kraj Vysočina se dlouhodobě pohybuje na posledních místech z hlediska absolutní návštěvnosti regionů České republiky, ale současně jeho význam roste v rámci domácího cestovního ruchu, jedná se o území, ve kterém udržitelné řízení cestovního ruchu s fungujícím destinačním managementem může zásadním způsobem ovlivnit regionální rozvoj celé destinace. Význam marketingového výzkumu jako užitečného nástroje destinačního managementu je doložen na výsledcích výzkumu návštěvnosti v Kraji Vysočina. Katedra cestovního ruchu Vysoké školy polytechnické Jihlava realizovala v letech 2014 – 2015 na žádost Krajského úřadu Kraje Vysočina rozsáhlý primární marketingový výzkum mezi návštěvníky kraje. Získaná primární dataou v praktické části knihy analyzována pomocí matematicko-statistických metod, jsou vyhodnocena a doplněna komentáři pro lepší pochopení možností uplatnění konkrétních výsledků pracovníky destinačního managementu. Kniha obsahuje i podrobný popis metodologie výzkumu a v přílohách vzor použitého dotazníku, aby bylo možné na realizovaný výzkum v budoucnosti navázat. Výsledkem realizovaného výzkumu bylo získání aktuálních dat o návštěvnosti regionu a definování současného profilu návštěvníka Kraje Vysočina. Navíc byly provedeny komparační analýzy s výsledky výzkumného projektu České centrály cestovního ruchu CzechTourism Monitoring návštěvníků v turistických regionech České republiky, na základě kterých byl vytvořen profil návštěvníka Vysočiny v roce 2007. Zjištěné změny v profilu návštěvníka dokládají vývojové trendy na straně poptávky, kterým je nezbytné přizpůsobit plánování a řízení cestovního ruchu v destinaci, pokud daná oblast chce zůstat na současném trhu cestovního ruchu konkurenceschopná. Podrobná analýza výsledků výzkumu je zdrojem informací o struktuře návštěvníků Kraje Vysočina a jejich subjektivní spokojenosti s pobytem, vnímání vybavenosti kraje jako destinace cestovního ruchu i úrovně poskytovaných služeb a bude sloužit zadavateli výzkumu, příspěvkové organizaci Vysočina Tourism a Krajskému úřadu Kraje Vysočina jako jeden z podkladů pro tvorbu Strategie rozvoje cestovního ruchu v kraji na období 2017 - 2025. Vzhledem k objemu získaných primárních dat by bylo vhodné na stávající interpretaci výsledků výzkumu navázat detailnějším rozborem tak, aby bylo možné srovnání jednotlivých částí Kraje Vysočina a aby výsledky výzkumu tak byly více využitelné pro oblastní destinační společnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Marketing Visitors Research - An Important Tool of Destination Management: A Case Study of the Vysočina Region

  • Popis výsledku anglicky

    There was an extensive marketing research among visitors in the Region of Vysočina (Czech Republic) done for the Regional Authority of the Vysočina Region. This research was realized by the Department of Travel and Tourism at the College of Polytechnics Jihlava in cooperation with Vysočina Tourism, a contributory organization, from October 2014 to October 2015. Primary data were obtained from more than 4,000 visitors. A questionnaire survey was used as a research method. Aims of the research were to collect and analyse obtained primary data and to define a current visitor`s profile, which was used as a basis for the Tourism Development Strategy in the Region of Vysočina for the Period 2017 - 2025. Destination management is currently a highly topical issue in the tourism sector. There has been a completely new system of tourism management created in the Czech Republic. This system will work without several years discussed law on the management of tourism, but it will work with clear intention to promote sustainable development of tourism from local to regional and then a national level. In this context, it is very important to mention that the Ministry for Regional Development of the Czech Republic plans subsidies for tourism at the local level, including various marketing activities. As well as for this reason, all about the Czech Republic local destination agencies (DMOs) are currently being formed. Activities of these local DMOs should be at the regional level under the umbrella of regional DMOs. The same trends can be seen also in the Region of Vysočina. At the end of the 2016 year, two local DMOs exist there – Koruna Vysočiny and Rozvoj Třebíčska. Their areas of interest do not cover the entire region, therefore it can be assumed that more local DMOs will be established soon. Founders of these organizations, however, often lack sufficient professional knowledge. That is the reason why Vysočina Tourism provides continuously information targeted to local authorities and the business sector in the tourism industry. Vysočina Tourism as a regional DMO is also trying to effectively coordinate activities of all tourism actors in their area of interest. The importance of cooperation of all destination management organizations at various levels will rise in future even more, because it is evident that products of local DMOs will be integrated into the marketing activities of Vysočina Tourism. The Region of Vysočina has long been on the last positions in terms of numbers of visitors among all Czech regions. But, at the same time, its importance within domestic tourism is increasing. Both situations are significantly giving reasons, why building of an effective system of tourism organization and management is one of the regional development priorities.This monograph is a result of an internal grant of the College of Polytechnics Jihlava called “Marketing research of visitors in the region of Vysočina” (No. 1200/4/1612). Vysočina Tourism participated in the project as a professional consultant, too. The main aim of the publication is to provide founders of local DMOs highly required useful source of information about the terminology and basic principles of tourism, as well as marketing (including marketing research) and destination management. There is one chapter dedicated to the Vysočina region in the theoretical part of the monograph. This region was chosen as a model area because of its specific position in the Czech Republic. The Region of Vysočina was established in the year 2000. It is the only region of the Czech Republic without any previous integrating historical ties. There was nearly no regional cooperation before establishing, not even in the field of tourism. The cooperation had to be built up very fast. Nowadays, the Region of Vysočina is not only a functional administrative unit, but it is also a tourism destination – a tourist region of Vysočina (according a division of the Czech Republic by the CzechTourism agency). As a destination of tourism, it is briefly characterized with an emphasis on tourism suply using a description of a current primary and secondary potential for tourism development. Practical benefit of this chapter is publishing a regionalization of the Region of Vysočina according to its overall tourism potential. It can be stated that the entire region has suitable conditions for tourism development, but individual parts of the destination have different assumptions and potential of various sizes – and this fact it is necessary to adapt into the management of the area. The importance of a marketing research as a useful tool of destination management is illustrated by using results of the mentioned research in the Region of Vysočina. Primary data obtained in the years 2014 and 2015 were in the monograph analyzed, evaluated and results were complemented by comments to make them better being understood how to use them by destination management personnel. This book also contains a detailed research methodology and there is a pattern of the used questionnaire in Annexes, so a field research could be continued at any time. Moreover, a comparative analysis with results of the Czech Tourism research project “Monitoring of visitors in tourism regions of the Czech Republic”, a profile of a typical visitor of Vysočina from the year 2007, was done. There were changes in the visitor`s profile described to illustrate trends on a demand side of a tourism market. Results e.g. show that the Region of Vysočina has a new important segment – families with children (there can be seen an increase + 10 % of number of these visitors), or that the region becomes more and more a domestic destination (a significant increase of visitors who come to the region from a distance under 100 kilometres is nearly + 20 %). This information is necessary to know and to implement it in planning and management of the tourism destination, if the region wants to be on the current tourism market competitive enough. Authors hope that this monograph will be a useful tool not only for the local DMOs and public administrations in the Region of Vysočina, but that it also finds an application in other parts of the Czech Republic. At the same time, it can be used as an informational source for academics and university students, who focus on tourism or destination management.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů