Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pražské metro. Architektura a památkový potenciál nejstaršího úseku – trasy I. C

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F21%3AN0000085" target="_blank" >RIV/75032333:_____/21:N0000085 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pražské metro. Architektura a památkový potenciál nejstaršího úseku – trasy I. C

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá architekturou pražského metra a jeho prvního realizovaného úseku, který byl zprovozněn v roce 1974. Úvod předkládá souhrn literatury a dosavadního poznání na poli tohoto tématu. První část přibližuje komplikovanou a dlouhou historii předcházející výstavbě podzemní dráhy, včetně sporu, zda zvolit podpovrchovou tramvaj nebo metro, který byl také tématem památkářským. Stať popisuje architektonické řešení sedmi stanic trasy I. C, vedoucí od Florence po Kačerov. Zabývá se přístupem architektů, jejich inspiračními zdroji a konkrétními řešeními, ke kterým dospěli. Příspěvek si klade za cíl zhodnotit metro jako součást české poválečné architektury, a také poukázat na degradační zásahy z doby po roce 1989. S tím souvisí závěrečná úvaha nad případnou památkovou ochranou vybraných stanic a systémovým přístupem k úpravám těchto pozoruhodných veřejných interiérů ze 70. let. 20. století.

  • Název v anglickém jazyce

    The Prague metro. Architecture and heritage potential of oldest section – route I. C

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with the architecture of the Prague metro and its first realized section which was put into operation in 1974. The introduction presents a summary of literature and current knowledge in the field of this topic. The first part describes the complicated and long history preceding the construction of the metro, including the dispute over whether to choose an underground tram or a metro, which was also a heritage topic. The article describes the architectural design of seven stations of route I. C, leading from Florenc to Kačerov. It deals with the approach of the architects, their sources of inspiration, and the specific designs that were completed. The article aims to evaluate the metro as part of Czech post-war architecture and also to point out the degradation interventions that took place after 1989. Related to this is the final consideration of possible heritage property protection of selected stations and a systemic approach to modifications to these remarkable public interiors from the 1970s.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60402 - Architectural design

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zprávy památkové péče

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    81

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    25-36

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus