Digitální technologie ve výuce dějepisu a dalších společenskovědních předmětů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F18%3A00004969" target="_blank" >RIV/75112779:_____/18:00004969 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2018/08/obsah-MH-1-2017.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/kddd/files/2018/08/obsah-MH-1-2017.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Digitální technologie ve výuce dějepisu a dalších společenskovědních předmětů
Popis výsledku v původním jazyce
Studie mapuje, jakým způsobem dějepisnou výuku v České republice ovlivňuje rozvoj digitálních technologii. Navazuje na diskuse vedené o jejich užitečnosti, či škodlivosti, přičemž problematiku nahlíží z perspektivy současné didaktiky a mediální teorie. Autoři nabízejí několik sond, které se týkají konkrétních médii a jejich role ve vzdělávání (Wikipedie, digitální učební materiály, interaktivní tabule, počítačové hry a geolokační aplikace). Na příkladu několika aplikaci a souvisejících praktik ilustrují různorodé efekty využiti technologii ve výuce. V návaznosti na koncept historické gramotnosti navrhuji konkrétní přístupy, jež mohou vest k produktivní synergii mezi cíli dějepisného vzděláváni, jaké jsou stanoveny v kurikulu, a možnostmi digitálních technologií.
Název v anglickém jazyce
Digital Technology in Teaching History and Humanitiesin General
Popis výsledku anglicky
The paper surveys the way Czech education employs digital technology in teaching history. It follows the recent debate regarding the pros and cons of such modern methods, taking the perspective of up-to-date methodology and media theories. The authors examine various media and their educative role, such as the Wikipedia, digital teaching tools, interactive whiteboards, video games or geolocation software. They use several of them to show how various effects can be achieved in teaching practice. These can be approached from the viewpoint of the concept of historical literacy and ensure that digital technology is used in the most efficient way to achieve curriculum-defined goals in teaching history.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD03000063" target="_blank" >TD03000063: Inovace výuky dějepisu: vývoj digitální aplikace pro práci s prameny</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Marginalia Historica
ISSN
1804-5367
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1/2017
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
15-40
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—