Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K rozvoji mediální gramotnosti a kritického myšlení v oblasti radiační ochrany (se zaměřením na oblast současného formálního vzdělávání v ČR)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F86652052%3A_____%2F22%3AN0000047" target="_blank" >RIV/86652052:_____/22:N0000047 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.eammm.eu/dot-comm-02-2022/" target="_blank" >https://www.eammm.eu/dot-comm-02-2022/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K rozvoji mediální gramotnosti a kritického myšlení v oblasti radiační ochrany (se zaměřením na oblast současného formálního vzdělávání v ČR)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie pojednává o možnostech edukace v oblasti radiace a radiační ochrany se zaměřením na rozvoj mediální gramotnosti v prostředí současného českého formálního vzdělávání. Radiaci, radiační ochraně a jejímu mediálnímu obrazu není – přestože jde o oblast spojenou s řadou mýtů, stereotypů a iracionáních obav – věnována dostatečná pozornost. Příčinou obav z radiace a důvodem pro snadné uvěření nepodloženým či lživým výrokům o radioakvititě v médiích však může souviset právě s nedostatkem relevantních a didakticky vhodně prezentovaných informací. Z tohoto důvodu považujeme – i s ohledem na probíhající válečný konflikt na Ukrajině – za potřebné pojednat o možnostech rozvoje mediální gramotnosti ve vztahu k učivu o radiační ochraně. V úvodu tematizujeme způsoby zařazování daného tematického okruhu do učiva na českých základních a středních školách. Je zde poukázáno zejména na to, že oblast radiace je primárně řešena v kontextu přírodovědně orientovaných předmětů (fyzika a chemie), avšak nebývá dávána do spojitosti s rozvojem mediální gramotnosti v předmětech humanitních. Smyslem studie je představení tzv. dvouúrovňového modelu vzdělávání - uchopit téma jako součást hodin fyziky a chemie a dané poznatky o radiaci následně využít i v předmětech společenskovědních, a to ve vazbě na průřezové téma Mediální výchova.

  • Název v anglickém jazyce

    On the development of media literacy and critical thinking in the field of radiation protection (with a focus on the field of contemporary formal education in the czech Republic)

  • Popis výsledku anglicky

    The study discusses the possibilities of education in the field of radiation and radiation protection with a focus on the development of media literacy in the environment of contemporary Czech formal education. Radiation, radiation protection and its media image - despite the fact that it is an area associated with a number of myths, stereotypes and irrational fears - is not given enough attention. However, the reason for fear of radiation and the reason for easy belief in unfounded or false statements about radioactivity in the media may be related to the lack of relevant and didactically appropriately presented information. For this reason, we consider – also with regard to the ongoing war conflict in Ukraine – necessary to discuss the possibilities of developing media literacy in relation to the curriculum on radiation protection. In the introduction, we present ways of including the given thematic area in the curriculum at Czech primary and secondary schools. It is particularly pointed out here that the field of radiation is primarily dealt with in the context of science-oriented subjects (physics and chemistry), but is not usually linked to the development of media literacy in humanities subjects. The purpose of the study is to introduce the so-called two-level model of education - to grasp the topic as part of physics and chemistry classes and to subsequently use the given knowledge about radiation in social science subjects, in connection with the cross-cutting topic Media education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/VI20192022145" target="_blank" >VI20192022145: Komunikace státu s veřejností, vzdělávání a mediální gramotnost v oblasti antropogenních a hybridních hrozeb v radiační ochraně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Dot.comm: Časopis pre teóriu, výskum a prax mediálnej a marketingovej komunikácie

  • ISSN

    1339-5181

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    16-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus