K rozvoji mediální gramotnosti a kritického myšlení v oblasti radiační ochrany (se zaměřením na oblast současného formálního vzdělávání v ČR)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F86652052%3A_____%2F22%3AN0000047" target="_blank" >RIV/86652052:_____/22:N0000047 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.eammm.eu/dot-comm-02-2022/" target="_blank" >https://www.eammm.eu/dot-comm-02-2022/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K rozvoji mediální gramotnosti a kritického myšlení v oblasti radiační ochrany (se zaměřením na oblast současného formálního vzdělávání v ČR)
Popis výsledku v původním jazyce
Studie pojednává o možnostech edukace v oblasti radiace a radiační ochrany se zaměřením na rozvoj mediální gramotnosti v prostředí současného českého formálního vzdělávání. Radiaci, radiační ochraně a jejímu mediálnímu obrazu není – přestože jde o oblast spojenou s řadou mýtů, stereotypů a iracionáních obav – věnována dostatečná pozornost. Příčinou obav z radiace a důvodem pro snadné uvěření nepodloženým či lživým výrokům o radioakvititě v médiích však může souviset právě s nedostatkem relevantních a didakticky vhodně prezentovaných informací. Z tohoto důvodu považujeme – i s ohledem na probíhající válečný konflikt na Ukrajině – za potřebné pojednat o možnostech rozvoje mediální gramotnosti ve vztahu k učivu o radiační ochraně. V úvodu tematizujeme způsoby zařazování daného tematického okruhu do učiva na českých základních a středních školách. Je zde poukázáno zejména na to, že oblast radiace je primárně řešena v kontextu přírodovědně orientovaných předmětů (fyzika a chemie), avšak nebývá dávána do spojitosti s rozvojem mediální gramotnosti v předmětech humanitních. Smyslem studie je představení tzv. dvouúrovňového modelu vzdělávání - uchopit téma jako součást hodin fyziky a chemie a dané poznatky o radiaci následně využít i v předmětech společenskovědních, a to ve vazbě na průřezové téma Mediální výchova.
Název v anglickém jazyce
On the development of media literacy and critical thinking in the field of radiation protection (with a focus on the field of contemporary formal education in the czech Republic)
Popis výsledku anglicky
The study discusses the possibilities of education in the field of radiation and radiation protection with a focus on the development of media literacy in the environment of contemporary Czech formal education. Radiation, radiation protection and its media image - despite the fact that it is an area associated with a number of myths, stereotypes and irrational fears - is not given enough attention. However, the reason for fear of radiation and the reason for easy belief in unfounded or false statements about radioactivity in the media may be related to the lack of relevant and didactically appropriately presented information. For this reason, we consider – also with regard to the ongoing war conflict in Ukraine – necessary to discuss the possibilities of developing media literacy in relation to the curriculum on radiation protection. In the introduction, we present ways of including the given thematic area in the curriculum at Czech primary and secondary schools. It is particularly pointed out here that the field of radiation is primarily dealt with in the context of science-oriented subjects (physics and chemistry), but is not usually linked to the development of media literacy in humanities subjects. The purpose of the study is to introduce the so-called two-level model of education - to grasp the topic as part of physics and chemistry classes and to subsequently use the given knowledge about radiation in social science subjects, in connection with the cross-cutting topic Media education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/VI20192022145" target="_blank" >VI20192022145: Komunikace státu s veřejností, vzdělávání a mediální gramotnost v oblasti antropogenních a hybridních hrozeb v radiační ochraně</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dot.comm: Časopis pre teóriu, výskum a prax mediálnej a marketingovej komunikácie
ISSN
1339-5181
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
16-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—