Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Cíle projektu
Cílem projektu je prozkoumat potenciál konceptu dialogického vyučování v prostředí české základní školy. Návrh je plánován v přímé návaznosti na projekt Komunikace ve školní třídě (GA406/09/0752), v jehož rámci byly popsány parametry výukové komunikace na druhém stupni základní školy, které se poměrně zásadně rozcházejí s teoretickým konceptem dialogického vyučování, jež chápe výukovou komunikaci jako nástroj ke stimulování žákovského myšlení a porozumění. Hlavním cílem projektu je zjistit, zda a za jakých okolností může dojít ke změně způsobu komunikace mezi učitelem a žáky. Za tímto účelem: a) uvedeme teoretický koncept dialogického učení do českého odborného prostředí; b) v procesu participativního akčního výzkumu jej rozpracujeme do podoby tzv. situovaného dialogu, který bude reálně uplatnitelný v hromadné výuce; c) experimentem doložíme, jakým způsobem se změna v komunikačních postupech učitele promítá do struktury komunikace ve třídě a jak se odráží ve výsledcích žákovského učení.
Klíčová slova
dialogic teachingeducational communicationsecondary schoolparticipatory action research
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
13-23578S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Teacher and pupils in dialogic teaching
Anotace anglicky
The aim of this project is to investigate the potential of the concept of dialogic teaching in the milieu of secondary schools. The proposed project is directly related to a previous project, Communication in the Classroom, which focused on the description of parameters of educational communication. The findings of this former project were not in accordance with the theoretical concept of dialogic teaching, which defines educational communication as a tool beneficial for the stimulation of pupils’ understanding and thinking. The main aim of the proposed project is to find out when and under which conditions a change can occur in the communication between teacher and pupils. Hence, (i) we will situate the theoretical concept of dialogic teaching in a Czech scholarly milieu; (ii) in the process of participatory action research, we will develop the theoretical concept in the form of situated dialogue which can be implemented in direct teaching; (iii) by experimentation, we will document how such a change in communication setting influences communication structures and pupil performance.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt má velký přínos v ČR a velmi dobrý ohlas v zahraničí. Má přínos pro praxi, zavedl do ČR více problematiku akčního výzkumu a dialogického vyučování. Navazuje na předchozí práci týmu v oblasti pedagogické komunikace učitele a žáků ve třídě. Výstupy odpovídají úvazku na projektu a naplňují cíle (bez ohledu na to, že část výstupů nebyla uznána).
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 2. 2013
Ukončení řešení
23. 4. 2018
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
12. 4. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
12. 6. 2019
Finance
Celkové uznané náklady
4 736 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 736 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
4 736 tis. Kč
Statní podpora
4 736 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 02. 2013 - 23. 04. 2018