Efektivní osvojování si mentálních modelů a stav vysokého zaujetí studenta - hledání souvislostí
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 19 (SGA0201500001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
15-14715S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Linking Higher State Engagement to Acquisition of Better Mental Models
Anotace anglicky
Mental models are knowledge structures hypothesized to play a key role in cognition, reasoning, problem-solving and decision-making. In the context of a formal schooling system, they are often learnt in sessions ranging from minutes to a few hours. Therein learners can experience a host of cognitive-affective states. However, the influence of these states on the acquisition of mental models is poorly understood. This project proposes to investigate this influence as concerns one such state: state engagement. It aims at conducting three comparative studies to elucidate the hypothesis that a high state engagement predicts better learning of mental models. The studies will involve about 300 participants in total (mainly young adults) in learning different mental models from three different computerized and non-computerized materials. The study will combine qualitative and quantitative measures, including objective measures: skin conductance, facial EMG and eye tracking. On a theoretical level, it will explain findings using the Cognitive-Affective Theory of Learning with Media.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
IN - Informatika
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)<br>50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt se zaměřoval na vazbu mezi afektivně-motivačním zaujetím studůentů a jejich studijními výsledky. Projekt rozšiřuje základní poznání v oblasti podpory schopnosti studentů formovat mentální modely. Projekt byl po obsahové i publikační stránce naplněn.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2015
Ukončení řešení
29. 11. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
11. 4. 2017
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP20-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
2. 7. 2020
Finance
Celkové uznané náklady
2 102 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 102 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč