Nadnárodní trendy v kurikulu školního vzdělávání a jejich působení v národním vzdělávacím systému
Cíle projektu
V poslední době se ve světě projevuje nový zájem o problematiku kurikula. Objevují se nové typy dokumentů regulujících vzdělávání převážně na výstupu (obsahové a evaluační standardy). Především se však posouvají cíle vzdělávání od znalostí ke kompetencím či gramotnostem. Nově chápané cíle přesto potřebují řešit otázku výběru a strukturování vzdělávacích obsahů. Tyto trendy jsou známé, ale chybí jejich přesný popis a analýza. V rámci projektu budou shromážděny popisy významných kurikulárních inovací v systémech s rozličnou tradicí řízení vzdělávání a na základě nich zobecněny hlavní trendy. Shody a rozdíly českého Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s těmito trendy budou interpretovány s využitím adekvátního teoretického rámce (nový institucionalismus, teorie systémů). Kromě toho práce přinese i metodologický příspěvek v podobě rozvoje nástrojů analýzy kurikula a aplikační výstupy pro vzdělávací politiku.
Klíčová slova
curriculumprimary schoolsecondary schooleducational policyCzech Republic
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 19 (SGA0201500001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
15-25137S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Transnational trends in school curricula and their influence in a national educational system
Anotace anglicky
In recent years, the renewed interest in national curricular framework can be seen. New formats of curricular documents appear with shift from regulation of inputs to regulation of outcomes (by standards). The goals of schooling are being revised and redefined in terms of competences, literacies or capabilities. The new goals need new principles selection and organisation of knowledge or content of instruction. These trends are obvious, but under-researched. We lack detailed description of new curricula. This research project will survey the trends in meta-curricula (European and OECD frameworks) and describe the landmark national curricular innovations in countries with different traditions of governance of school knowledge. The Czech curricular framework (RVP ZV) will be compared with these trends and similarities and differences will be interpreted using the theories of educational policy diffusion and adaptation (new institutionalism, system theory). The method of curriculum benchmarking as a tool for curriculum analysis will be developed.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt byl naplněn po věcné stránce, publikační výstupy však poněkud zaostávají za přísliby v projektové žádosti. Nedošlo k průniku do mezinárodních časopisů, který byl plánován.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2015
Ukončení řešení
25. 4. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
5. 4. 2017
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP20-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
2. 7. 2020
Finance
Celkové uznané náklady
1 150 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 150 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
1 150 tis. Kč
Statní podpora
1 150 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 01. 2015 - 25. 04. 2019