Vývoj metakognitivních schopností u nadaných dětí
Cíle projektu
Metakognice je důležitou součástí učení i intelektového výkonu; lze tedy předpokládat, že je více rozvinuta u intelektově nadaných dětí. Stávající výzkumy, které porovnávají metakognitivní schopnosti u nadaných a běžných dětí, však jednoznačně nepodporují předpoklad o pokročilosti těchto schopností právě u nadaných žáků. Důvodem může být skutečnost, že nadaní žáci jsou obvykle dlouhodobě ve škole úspěšní, metakognici dostatečně nerozvíjejí a nechápou efektivitu aplikace těchto strategií při učení. Prezentovaný výzkumný projekt proto plánuje ve čtyřech vzájemně prolnutých dílčích výzkumech zkoumat odlišnosti a vývojová specifika utváření základních komponent metakognice (orientace, plánování, evaluace a elaborace), a to u všeobecně nadané populace, u dětí s tzv. dvojí výjimečností a u běžné populace dětí. Cílem je rovněž popsat zvláštnosti vývojových trajektorií (synchronie /asynchronie) při utváření metakognitivních schopností u nadaných dětí ve velmi útlém věku a systematicky sledovat efektivitu dlouhodobého tréninku metakognice integrované do běžného školního vyučování.
Klíčová slova
Gifted ChildrenMetacognitionCognitive AbilitiesIndividual DifferencesEducation
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Fakulta sociálních studií
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
17-14715S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Development of Metacognitive Skills in Gifted Children
Anotace anglicky
Metacognition is an important part of learning and intellectual performance; hence it can be assumed that it is more developed in intellectually gifted children. However, existing research comparing gifted and average children's metacognitive abilities does not support the idea on the advanced metacognitive skills in the gifted unequivocally. The reason may be the fact that gifted students tend to do well in school for a long time without using metacognitive skills and fail to recognize the usefulness of such strategies.Thus, in four mutually interconnected partial researches, the present research project plans to examine the differences and specific developmental characteristics of the formation of the basic components of metacognitive skills (orientation, planning, evaluation, and elaboration),and developmental trajectories of these skills (synchrony/asynchrony) in an all-round gifted population, in twice exceptional students and an in highly able pre-schoolers. Moreover, the aim is to describe efficiency of long-term training of metacognition incorporated into basic school.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
31. 12. 2021
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
10. 4. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Datum dodání záznamu
22. 2. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
3 030 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 787 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
243 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 030 tis. Kč
Statní podpora
2 787 tis. Kč
91%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AN - Psychologie
Doba řešení
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021