Souvislosti mezi školním a stínovým vzděláváním: případ českých nižších sekundárních škol
Cíle projektu
Stínové vzdělávání označuje různé formy placeného soukromého doučování ve školních předmětech a ve světě je tomuto fenoménu věnována stále větší výzkumná pozornost, neboť může mít v různých kontextech závažné implikace pro žáky, vzdělávací systém či spravedlivý přístup ke vzdělání. Podoby či míru využívání stínového vzdělávání přitom ovlivňuje množství faktorů souvisejících se žákem, rodinou, školou, vzdělávacím systémem či společenskými vlivy. V odborné literatuře dosud málo prozkoumané jsou faktory související se školou, tedy například (vnímanou) kvalitou školní výuky, mírou podpory poskytované neprospívajícím žákům, schopností školy rozvíjet nadané žáky apod. Předchozí výzkumy tohoto fenoménu v České republice rovněž prokázaly vysokou míru zapojení učitelů základních a středních škol při poskytování placeného doučování, což v některých situacích může přinášet různé etické problémy. Empirický výzkum se proto zaměří na roli školy a učitelů při vytváření (či naopak snižování) nabídky a poptávky po soukromém doučování ze strany žáků nižších sekundárních škol.
Klíčová slova
shadow educationprivate supplementary tutoringschool qualityschoolteachersequity
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 22 (SGA0201800001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
18-00939S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The link between mainstream and shadow education: the case of Czech lower-secondary schools
Anotace anglicky
Shadow education is the term used to describe various forms of fee-based private supplementary tutoring in academic subjects and the intensity of its research in the world has risen due to serious implications it may have in various contexts for pupils, education system or the equal access to education. The features or scale of shadow education is influenced by many factors related to the pupil, family, school, education system or the society as a whole. In the scholarly literature, the least explored are the school-realted factors, e.g., the quality of instruction, the level of support to low achievers, the capability to develop gifted pupils etc. Previous research of the phenomenon in the Czech Republic also showed a high participation of schoolteachers in provision of paid private tutoring, which may in some situation bring various ethical problems. Empirical research will focus on the role of school and teachers in creating (or mitigating) the supply and the demand for private supplementary tutoring among lower-secondary pupils.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
50401 - Sociology
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
AO - Sociologie, demografie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2018
Ukončení řešení
31. 12. 2022
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
25. 3. 2020
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP22-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
22. 2. 2022
Finance
Celkové uznané náklady
2 082 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 082 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 082 tis. Kč
Statní podpora
2 082 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Doba řešení
01. 01. 2018 - 31. 12. 2022