Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj koncepcí textu u dětí mladšího školního věku

Cíle projektu

Předkládaný projekt výzkumu navazuje na výsledky první etapy longitudinálního projektu Pražské skupiny školní etnografie "Žák v měnících se podmínkách současné školy" (GAČR 1994 - 1999), jehož část byla zaměřena na vývoj jazyka dětí, vývoj čtení a psanía vstup do psané kultury na prvním stupni základní školy. Nové výzkumné šetření by se hlouběji soustředilo na vývoj koncepcí textu a textových druhů u dětí celého mladšího školního věku (2. - 5. třída) Z hlediska vývojové psychologie, ale také z širšíhopohledu celkové gramotnosti dětí, se jedná o téma nesmírně důležité. Práce s textem přesahuje vlastní výuku čtení/ psaní, žánr textu je považován za významný kognitivní nástroj. Vývoj dětských koncepcí textu a rozdílů mezi různými texty, strategií práces textem, užívání písma a orientace v jeho funkcích, slouží přímo rozvoji poznání, rozšíření komunikačních možností a lepší orientaci v učení. Zaměření výzkumného šetření bude kvalitativní. Soustředí se na práci s dětskými texty, jejich podobu, vznik i

Klíčová slova

school childrenreading and writingtext concepts development

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    Standardní projekty 9 (SGA02006GA-ST)

  • Hlavní účastníci

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    406/06/1425

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Text concepts development of primary school children

  • Anotace anglicky

    Presented project follows outcomes of the first period of the PGSE longitudinal research project "Pupil in the changing conditions of contemporary school" (GAČR 1994 - 1999), a portion of which was devoted to the study of development of children language, reading/ writing competences and enculturation into the written culture during the primary school period. The new research aims at deeper understanding of conceptions of text and various text genres development of children from 2nd to 5th gradeof primary school. From the developmental psychology as well as from the general children literacy point of view, the subject is of highest importance. Text aimed teaching transcends the actual reading/writing teaching, the genre of text is considered tobe important cognitive tool. The development of child's concepts of text, perceived differences among different texts, strategies towards text manipulation, use of writing and understanding of its functions serves directly to the development of

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • CEP - hlavní obor

    AN - Psychologie

  • CEP - vedlejší obor

  • CEP - další vedlejší obor

  • OECD FORD - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)
    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
    50103 - Cognitive sciences

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Projekt řešil téma koncepce textu a psaných textových druhů u dětí mladšího školního věku (1. - 5. třídy základní školy). Výzkumné šetření bylo kvalitativní. Tomu odpovídaly i použité metody: sběr písemného materiálu, pozorování, rozhovory s dětmi a učit

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2006

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2007

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    2. 5. 2007

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP08-GA0-GA-U/04:3

  • Datum dodání záznamu

    16. 12. 2008

Finance

  • Celkové uznané náklady

    277 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    277 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

277 tis. Kč

Statní podpora

277 tis. Kč

100%


Poskytovatel

Grantová agentura České republiky

CEP

AN - Psychologie

Doba řešení

01. 01. 2006 - 31. 12. 2007