Paralela poznávacích a vzdělávacích procesů v matematice
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The parallels of gaining knowledge and educational processes in mathematics
Anotace anglicky
The didactics of mathematics realises the need to find ways of changing the present school, supporting creative teaching and inhibiting the long-standing instructive teaching. In connection with the previous research, the project will focus on: (1) regularities which control mathematical cognition (models of the mathematical part of a cognitive net, learning styles, concept creation processes, problem solving, mainly the phase of grasping a problem situation, the process of structuring, mental representation of concepts and processes, investigative teaching), (2) the possibilities of implementing research results into practice (direct work and co-operation in the research with practising teachers and the study of future teachers education), (3methodology of both the theory and its implementation (developing research methods of atomic analysis, simulation, genetic parallel, etc.). The above methods and usual methods of didactic research and longitudinal experimental teaching at the primary sch
Vědní obory
Kategorie VaV
—
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Výsledky projektu lze označit za zásadní teoretický a metodologický přínos k rozvoji české didaktiky matematiky, které se zároveň významně uplatnily v mezinárodním vývoji této disciplíny. Originálním srovnáváním poznávacích a vzdělávacích procesů naplňuj
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 1999
Ukončení řešení
1. 1. 2001
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP/2002/GA0/GA02GA/U/N/7:3
Datum dodání záznamu
1. 4. 2003
Finance
Celkové uznané náklady
3 203 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 977 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
3 599 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč