Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 14 (SGA02011GA-ST)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P407-11-1272
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia ? basic determinants and transformations in the period of adolescence and early
Anotace anglicky
The proposed research deals with the issue of extraordinarily gifted adolescents and young adults with a simultaneous learning disability, dyslexia. According to the contemporary foreign state of knowledge, it is this population of the extraordinarily gifted that has been for a long time in a considerably disadvantaged learning position very often preventing them from being successful not only at school but especially in their lives. The research intends to examine a network of factors affecting academic motivation of these students. The main aim of the project is to examine the key variables that can be held significantly responsible for the condition when these students? achievement motivation is reduced; when these gifted learners are academicallyunderrated; when their potential is not developed and when they are excluded from educational and social structures even before they can make use of their abilities. It is a serious situation that can have critical social and economic consequences both for these students and the whole society. At the same time, the project wants to map also those factors that can, on the contrary, lead to an increased motivation in this specific population of learners.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt přinesl nové vědecké poznání do oblasti psychologie a pedagogiky týkající se specifik potřeb adolescentů s dyslexií a nadáním. Výstupy projektu jsou nadstandartní, zcela naplňují jeho čtyřletou realizaci. Práce na projektu vytvořila mezinárodně ?
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2011
Ukončení řešení
31. 12. 2014
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
31. 3. 2014
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP15-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
22. 5. 2015
Finance
Celkové uznané náklady
4 015 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 015 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč